Wat gold voor Jezus, geldt ook voor zijn leerlingen
Wat met Pasen in gang is gezet, kan met Pinksteren door iedereen gevierd worden.
Wat met Pasen in gang is gezet, kan met Pinksteren door iedereen gevierd worden.
We zijn niet altijd direct eerlijk. Sterker nog, het kan best even duren voor we eerlijk zijn naar anderen en naar onszelf. In het Oude Testament lezen we over de profeet Natan, die het hart van koning David bereikt via een omweg.
Ook nadat hij is opgestaan, zijn de wonden van Jezus zichtbaar. Hij draagt zijn littekens met zich mee, net als wij.
Bij een nieuw begin denken we vaak aan jong, fris en groen. Maar ook de ouderdom kan nieuw leven in zich herbergen. Voor het donker van de nacht valt, is het zicht misschien wel het helderst.
Jan Eerbeek zette zich zijn hele leven in voor gedetineerden en ex-gedetineerden. Dat deed hij als bajesdominee en later als hoofdpredikant bij Justitie. Hij richtte de Exodushuizen op en is voorzitter van Kerken met Stip, kerken waar ex-gedetineerden van harte welkom zijn. Folly Hemrica sprak met hem.
Jezus keek met ogen van liefde naar mensen. Hij zag mensen anders, als nieuw. Folly Hemrica sprak met Fer van der Reijken, franciscaner overste in Den Bosch.
Het verhaal van Jezus is niet het verhaal van de machtigen, maar van de struikelaars. Het is een verhaal over mensen die buiten de boot vallen. Zoals daklozen, mensen zonder maskers. Hanna Wapenaar, straatpastor in Amsterdam, luistert naar hun verhalen. Folly Hemrica sprak met haar.
Weten waar je goed in bent, wat je wilt, wat je kunt. Weten waarom je soms ‘dichtklapt’ of waardoor je onredelijk reageert. Allemaal handig om te weten. Toch betekent zelfreflectie niet alles. Uiteindelijk hebben we de ander nodig. Om onszelf te vinden, en onszelf te geven.
Woorden zijn krachtig, maar stilte is dat ook. Stiltes voeren de spanning op en laten die weer wegebben. Stiltes zorgen ervoor dat we beseffen wat we zojuist hebben gezegd. En ook gebeurt er in de stilte, zonder woorden, soms iets nieuws en onverwachts.