Artikelen

Duizenden theologische artikelen uit bekende theologische bronnen staan voor je klaar! We hebben materiaal van bijna elke vooraanstaande theoloog beschikbaar. Voor een paar euro per maand lees je alle artikelen. Word ook lid.

Zoeken:

Filter artikelen op:

Gebied

Categorie

Rubriek

Oude Testament

Nieuwe Testament

Auteur

Bron

Lidmaatschap

Uitgavejaar

Uitgave

Kerkopbouw

Niet zenden maar ontvangen

Handelingen 2021 01 | Monique van Dijk-Groeneboer | Artikel, Overige artikelen | Filosofie | Diversiteit, Inclusie

Met veel genoegen heb ik het boek van Henk de Roest gelezen waarin hij pleit voor samenwerkend onderzoek in de praktische theologie, waarbij onderzoeker en practicant gezamenlijk onderzoek verrichten. In deze bijdrage reageer ik met een methodologische doordenking, waarbij de focus ligt op de spanning tussen onderzoeker en practicant.
Praktische theologie

Je laven aan die rijke, veelkleurige diversiteit

Handelingen 2019 03 | Monique van Dijk-Groeneboer | Artikel, Overige artikelen | Filosofie, Wereldgodsdiensten | Zingeving

Aan het eind van dit themanummer is het goed terug te blikken op de verschillende bijdragen in dit rijke Handelingen-nummer. Rijk, omdat het de prachtige diversiteit laat zien van geloven in Nederland anno 2019.
Praktische theologie

Verwaterd geloof: geloven als water

Handelingen 2019 03 | Monique van Dijk-Groeneboer | Artikel, Overige artikelen | Filosofie | Kerk in de wereld, Seculariteit

De metafoor ‘water’ voor geloven verwijst naar christelijke uitdrukkingen, zoals ‘Ik ben het levende water’, een uitspraak van Jezus Christus. Dat dit geen bekende metafoor meer is in de huidige tijd zal evident zijn. Veel christelijke begrippen verdwijnen uit ons taalveld, omdat de kennis erover ook afneemt. Regelmatig is religiositeit in Nederland echter wel in het nieuws.
Praktische theologie

Leren in en aan diversiteit

Handelingen 2018 04 | Monique van Dijk-Groeneboer | Artikel, Overige artikelen | Vertrouwen | Diversiteit, Inclusie

In het onderwijs zijn groepen jonge mensen bijeen en bezig met het ontwikkelen van hun identiteit, waarbij ook de religieuze component - al dan niet bewust - aan bod komt. Hoe kan, in een in religieus opzicht divers samengestelde schoolklas, les gegeven worden in levensbeschouwing en burgerschap? En hoe kan juist de diversiteit in de klas benut worden om levensbeschouwelijk onderwijs vorm te geven en leerlingen tot krachtige mensen te helpen ontwikkelen?