Artikelen

Duizenden theologische artikelen uit bekende theologische bronnen staan voor je klaar! We hebben materiaal van bijna elke vooraanstaande theoloog beschikbaar. Voor een paar euro per maand lees je alle artikelen. Word ook lid.

Zoeken:

Filter artikelen op:

Gebied

Categorie

Rubriek

Oude Testament

Nieuwe Testament

Auteur

Bron

Lidmaatschap

Uitgavejaar

Uitgave

Geloofsopbouw

Sanders – God-schaamte

TussenRuimte 2021 04 | Rob van Essen | Recensie | Bekering | Navolging

Stephan Sanders (1961) verrijkte de taal met ‘God-schaamte’. De titel van het boek alleen al maakt nieuwsgierig. Ook legt de schrijver er meteen zijn kaarten mee op tafel: een openhartig boek over zijn tastende en groeiende geloof in God. Een Zuid-Afrikaanse vader en Nederlandse moeder en via ‘de nonnen’ (kindertehuis) in een liefdevol rooms-katholiek adoptief gezin opgegroeid. Zolang hij ‘iets praktisch’ kon ‘doen’ in de kerk voelde hij zich er thuis: zingen in kinderkoor, fluitspel. Secularisatie, de onstuimige jaren zeventig, met veel lawaai ‘uit de kast’ komen als homoseksueel: hij werd – mijn woorden – een evangelist van het ongeloof en seksuele vrijheid. Zo was dat vroeger.

Geloofsopbouw

‘Zieltjes winnen…’

Ouderlingenblad 2022 01 | Sake Stoppels | Artikel, Overige artikelen | Bekering, Ziel | Navolging

Wat is de plek van het christelijk geloof op de markt van welzijn en geluk? Is het een kraampje als willekeurig elk ander kraampje met ongeveer dezelfde spullen? Of kun je daar iets krijgen dat nergens anders wordt aangeboden? Over zulke vragen gaat het.

Kerkopbouw

Megakerken in Nederland

Ouderlingenblad 2022 01 | Paul Vermeer | Artikel, Overige artikelen | Bekering | Missionaire gemeente

Nu eens niet over de ontkerkelijking in Nederland, maar over (nieuwe) megakerken. Waar komen die vandaan? Hoe zijn ze te herkennen? En zegt hun bestaan en groei iets over de toekomst in kerkelijk Nederland?

Bijbelwetenschappen

Bevrijdingstheologie

De eerste dag 2019 01 | Jaap Goorhuis | Artikel, Bijbels Theologische Artikelen | Bekering | Advent, Kerkelijk jaar

In Lucas 3:1-2 zet Lucas de machten in de dagen van het optreden van Johannes de Doper in het gelid. Zijn evangelie is contextuele theologie. Theologie, geen geschiedschrijving, al lijkt dat wel zo. Ook in 1:5 en 2:1-2 lijkt het hem om geschiedschrijving te gaan, wanneer de grote namen van die eerste decennia van de eerste eeuw van onze jaartelling de revue passeren. Maar dit alles is decor, het is context. Het duidt de wereld aan waarin het verhaal dat Lucas vertelt zich afspeelt.

Spiritualiteit

Theosis

Herademing 2021 04 | Kitty Bouwman | Blog | Bekering, Mystiek | Relaties

Wat gebeurt er als wij God ontmoeten? Wat gebeurt er dan aan ons? Geloven begint met aangeraakt worden. Dit maakt het mogelijk dat wij ‘deel krijgen aan’ en van daaruit ‘deelnemen in’. Hiermee bewegen we ons in de theologie van het vroege christendom. Daarin werd gesproken over het participeren in het goddelijke leven, waardoor wij in contact komen met onze oorsprong: het beeld van God dat ons is ingeschapen.

Spiritualiteit

Open de ogen voor het Transcendente

Herademing 2021 03 | Edy Korthals Altes | Artikel, Overige artikelen | Bekering, Conflicten | Leiderschap

Naar een nieuwe bezieling van mens en samenleving De spectaculaire ontwikkeling van wetenschap en technologie heeft niet alleen veel zegeningen gebracht, maar ook krachten die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de mensheid. Leidinggevenden in politiek, economie, wetenschap, cultuur en media worden geconfronteerd met tal van beleidsvragen. Deze kunnen niet bevredigend beantwoord worden zonder […]

Geloofsopbouw

Evangeliseren?

Ouderlingenblad 2021 10 | Gerry Kramer-Hasselaar | Column | Bekering, Wereldgodsdiensten | Inclusie, Intercultureel

Regelmatig ga ik op even bezoek bij Irma (76 jaar). Haar man is vijf jaar geleden overleden. Irma heeft inmiddels aardig haar draai gevonden in het alleen-zijn. Ze heeft haar meeste activiteiten weer opgepakt. Ook is ze een tekencursus gaan volgen. ‘Dat wilde ik al langer doen,’ vertelt ze, ‘maar werk ging altijd voor.’ Nu maakt Irma het zichzelf wat gemakkelijker. Een keer per week komt de schoonmaakhulp.

Spiritualiteit

De roep tot het eeuwig leven

Herademing 2018 04 | Ilse Kerremans | Artikel, Overige artikelen | Bekering | Zingeving

Edith Stein heeft in haar leven veel gebeden, gemediteerd en nagedacht. Altijd ging het haar om de zin en waarheid van ons bestaan, ons leven met en voor anderen en ons leven met God. Ook dacht ze na over het oneindige, het eeuwige leven. Zij was in staat haar leven en leer, daden en woorden met elkaar te verbinden. Hierin ligt voor ons een uitnodiging tot waarachtigheid en oprechtheid, een aansporing tot eerlijkheid ten opzichte van elkaar, onszelf en God. Wat dit betreft is Edith Stein ons sprekend voorbeeld.

Spiritualiteit

André Louf over geestelijke begeleiding

Herademing 2021 01 | Barbara Zwaan | Artikel, Overige artikelen | Bekering | Pastoraat

Het doel bij geestelijke begeleiding is de ‘wedergeboorte’ van de begeleide, die zich in een overgangsproces van oud naar nieuw bewust wordt van zijn of haar ‘echte zelf’. De cisterciënzer André Louf beschrijft hoe in zo’n gesprek de begeleider op het juiste moment een Woord kan spreken.

Kerk- en religiegeschiedenis

Een wijze raad, mits goed verstaan

Kerk en Theologie 2020 04 | Arie Zwiep | Artikel, Overige artikelen | Bekering, Conflicten | Levenskunst

Niet toe te geven aan de zelfzuchtige verlangens, die uw ziel in gevaar brengen… – 1 Petrus 2:11 (NBV) Bijbelteksten kunnen in de loop van de tijd soms een eigen leven gaan leiden en roepen dan – wanneer ze los van de oorspronkelijke context worden gelezen – soms andere associaties op dan ze ooit deden. […]