Artikelen
Duizenden theologische artikelen uit bekende theologische bronnen staan voor je klaar! We hebben materiaal van bijna elke vooraanstaande theoloog beschikbaar. Voor een paar euro per maand lees je alle artikelen. Word ook lid.
Zoeken:
Filter artikelen op:
Gebied
Categorie
Rubriek
Oude Testament
Nieuwe Testament
Auteur
Bron
Lidmaatschap
Uitgavejaar
Uitgave

Verborgen en openbare zonden: over de grenzen van de kerkelijke tucht
Kerk en Theologie 2017 04 | Jacques Schenderling | Artikel, Overige artikelen | Schuld
Calvijn introduceert in zijn beschouwing over de kerkelijke tucht in de Institutie vrijwel direct het onderscheid tussen ‘verborgen’ en ‘openbare’ zonden. Hij definieert deze begrippen niet exact, maar duidt wel aan wat hij bedoelt. Van een ‘verborgen’ zonde is alleen een beperkt aantal mensen op de hoogte. Een ‘openbare’ zonde is ‘niet slechts bij één of twee getuigen’ bekend, maar bij de hele of vrijwel de hele gemeente.





Mededeling van leven J.H. Gunning Jr. over de sacramenten
Kerk en Theologie 2017 04 | Theo Hettema | Artikel, Overige artikelen | Avondmaal, Lijden, Schuld
Dat Koning Willem III in de Haagse kringen van de negentiende eeuw de bijnaam ‘koning Gorilla’ kreeg, had zeker te maken met het grote aantal bij maîtresses verwekte kinderen en andere wapenfeiten van een niet onbespro-ken levenswandel die aan zijn naam verbonden zijn.1 Voor de toenmalige Her-vormde Gemeente van ’s-Gravenhage, die aan deze koning onder andere het geschenk van het gebouw van de Willemskerk aan de Nassaulaan te danken had, moet deze levenswandel een kwestie zijn geweest die wel bekend was maar zo veel mogelijk genegeerd werd of met de mantel der liefde bedekt.


De avondmaalstafel en de eetkamertafel: sacramenten als concrete symboolhandelingen of heilig spel
Kerk en Theologie 2017 04 | Marcel Barnard | Artikel, Overige artikelen | Avondmaal
Liturgie en sacrament bestaan slechts als concrete symboolhandelingen, stelde ik onlangs, en de redactie van dit tijdschrift vroeg mij dat uit te wer-ken.1 Dat woordje ‘slechts’ had ik wellicht beter weg kunnen laten, want het roept het misverstand op als zou ik daarmee eredienst en sacramenten een geringe waarde toekennen, geringer dan algemeen wordt aangenomen. Dat is allerminst het geval. Dus, liturgie en sacrament bestaan als concrete symboolhandelingen.





De ‘breking van het brood’ in Handelingen en de Didache en de vroegste geschiedenis van het avondmaal
Kerk en Theologie 2017 04 | Henk Jan de Jonge | Artikel, Overige artikelen | Avondmaal
Op verscheidene plaatsen in de vroegchristelijke literatuur wordt een ge-zamenlijke maaltijd van christenen aangeduid met de term ‘breken van het brood’. Deze aanduiding komt voor in Handelingen, de Didache, Ignatius van Antiochië en de Acta Pauli.1 In deze bijdrage wil ik nagaan, wat met deze uitdrukking bedoeld wordt in Handelingen en de Didache, en welke plaats het ‘breken van het brood’ inneemt in de geschiedenis van het avond-maal (de eucharistie).





Sacramentaliteit, avondmaal en de eerste christenen
Kerk en Theologie 2017 04 | Bert Jan Lietaert Peerbolte | Artikel, Overige artikelen | Avondmaal | Jezus
In de kerkelijke traditie heeft het avondmaal, meer nog dan de doop, de reputatie terug te gaan op Jezus zelf. Immers, in de liturgie worden de inzettingswoorden als prominent onderdeel van de viering gereciteerd. In de woorden van Jan Muis uit 2016:


Aan de wandel
Kerk en Theologie 2017 04 | Hijme Stoffels | Artikel, Overige artikelen
Enige tijd geleden bezocht ik een lezing van hoogleraar ouderengenees-kunde Rudi Westendorp over ‘Oud worden in de praktijk’. Het pensioen kwam in zicht en ik wilde me goed voorbereiden op deze nieuwe levensfase. ‘Wie wil er 100 jaar worden?’ vroeg hij het publiek. Weinigen staken hun hand op.





De betekenis van het Onze Vader voor oecumene, geloofsgemeenschap en persoonlijk geloof
Kerk en Theologie 2017 03 | Jozef Wissink | Artikel, Overige artikelen | Geloofsbelijdenis | Oecumene
In zijn boek Onze Vader. Christelijk spreken over God gaat Jan Muis uit van het Onze Vader als startpunt van reflectie voor het ontwerp van een godsleer. Het argument om deze tekst als uitgangspunt te nemen is dat het Onze Vader door alle christenen als gebedstekst gebruikt wordt en dat men zich dus niet voor kan stellen dat iemand christen zou kunnen […]





Hedendaagse theosis- en participatietaal overwogen met Paulus
Kerk en Theologie 2017 03 | Martine Oldhoff | Artikel, Overige artikelen | Geest
In het huidige theologisch landschap is een onmiskenbare trend in het spre-ken over ‘vergoddelijking’ en ‘participatie’ waarneembaar. Daarom is Muis’ resolute afwijzing van zowel metafysisch participatiedenken in de theologie als taal die iets van deelhebben van de mens aan de drie-Ene God sugge-reert markant.





Gods goedheid in verband met de evolutie
Kerk en Theologie 2017 03 | Gijsbert van den Brink | Artikel, Overige artikelen | Kwaad, Lijden, Schuld
In zijn boek Onze Vader stelt Jan Muis dat God niet met kwaad samen gedacht mag worden. Muis keert zich in dit verband tegen de notie van een ‘algemene openbaring’, omdat deze veronderstelt dat alles van God getuigt, zodat ook het kwade op God betrokken zou moeten worden. Echter, ‘God kan alleen met goede gebeurtenissen en ervaringen worden verbonden, die leven wekken, niet met kwade die het leven bederven’.





Wel ‘JHWH is de drie-ene God’, niet ‘de Naam is Jezus Christus’?
Kerk en Theologie 2017 03 | Rinse Reeling Brouwer | Artikel, Overige artikelen | Openbaring
K.H. Miskotte stelt in het derde hoofdstuk van zijn Bijbels ABC, Naam: ‘Naam is openbaring’. Vervolgens in hoofdstuk 4, Godsnamen: ‘De Naam heeft zijn wortel in één Godsnaam. Het is de naam JHWH, het beste weer te geven als “Ik zal bij u zijn, zoals ik bij u zal zijn” (Exodus 3:14). En daarna: ‘De Naam heeft gestalte aangenomen in een mensenleven; een heel mensenleven is restloos tot openbaring geworden.