Het lege graf: verwachting
Voor de kanunnikessen van het Heilig Graf is de beleving van het Paasmysterie op een bijzondere manier verankerd in hun oorsprong.
Voor de kanunnikessen van het Heilig Graf is de beleving van het Paasmysterie op een bijzondere manier verankerd in hun oorsprong.
Na een lange periode van vage klachten en even vage aannames was er ineens een arts die de juiste diagnose stelde: een chronisch-progressieve ziekte die over niet al te lange tijd onherroepelijk zou leiden tot de dood.
De kerk als hospitaal – het is een beeld dat regelmatig opduikt. Als een plek waar zieken en gewonden, waar mensen met butsen en deuken welkom zijn.
Hoe kom je in beweging als de crisis je overweldigt?
Hoe zet je de stap van weten naar doen?
Hoe bouw je mee aan de verandering waarop je hoopt?
Wist u dat zo’n 17.000 mensen in Nederland lijden aan een zomerdepressie? Dat zijn op de hele Nederlandse bevolking misschien niet zo heel veel mensen, maar het is toch een opmerkelijk aantal.
In vele bijbelverhalen wordt verteld hoe mensen ervaren dat hun leven kantelt in aanwezigheid van God. Die is daarbij betrokken. Juist daardoor worden het momenten die ‘waar’ zijn, vol betekenis.
Dat slavernij niet alleen iets is van vroeger, leren organisaties als Fairwork en Comensha ons. Ook nu nog worden er in ons land mensen uitgebuit, onderbetaald en soms zelfs gegijzeld omwille van hun goedkope arbeid.
Nederlanders speelden een belangrijke rol in de slavenhandel. En in de koloniën heerste slavernij. Zo kwam een groot deel van de rijkdom die vanaf de Gouden Eeuw werd opgebouwd, tot stand op grond van het verhandelen en uitbuiten van tot slaaf gemaakten.
Als Shivani wakker wordt, weet ze het weer. Vandaag is het zondag. Ze staat op en haalt de witte jurk van het hangertje. Haar mooiste. Ze gaat met haar tante naar de kerk. Het is een heel mooie kerk en de mensen zijn op hun best gekleed.