Zolang je leeft, leer je
Oud of jong: leren hoort bij het leven. Al gaat het wel langzamer als je ouder wordt. Maar als je midden in het leven wilt staan, vraag dat om blijven leren, nieuwsgierig blijven, je blijven verwonderen.
Oud of jong: leren hoort bij het leven. Al gaat het wel langzamer als je ouder wordt. Maar als je midden in het leven wilt staan, vraag dat om blijven leren, nieuwsgierig blijven, je blijven verwonderen.
Ik kwam graag bij hem. Zijn huisje stond een eindje buiten het dorp en ook een eindje buiten de tijd. De stoelen, tafels en kasten waren hem in zijn lange leven altijd trouw gebleven en hij hen. Waarom zou je meubelstukken wegdoen die niet stuk zijn? Hij leefde sober. Veel had hij niet nodig. Zijn […]
Wat valt er toch veel te leren uit ontmoetingen. Wat heb ik veel geleerd van mijn omgang met gedetineerden en van de dakloze mannen, die aan mijn zorg waren toevertrouwd. Van de wonderlijkste mensen heb ik de meeste dingen opgestoken. Ze haalden me uit mijn eigen bubbel en lieten zien dat het leven toch echt […]
Verstoot mij niet, nu ik oud wordVerlaat mij niet nu mijn kracht bezwijkt (Psalm 71, 9). Zo kun je je soms voelen wanneer je schedel door je haren heen begint te glimmen. Onaantrekkelijk, verlaten. ‘Ik vind er niks aan’, zei een tachtigjarige vriend van mij laatst die toch nog best actief is. Wijn proeven, in […]
Beeld en tekst: Iris Boter, schrijver en illustrator.
Bij het leren ligt in Nederland de nadruk op kennis, niet op houding en vaardigheden. Dat maakt uiteindelijk heel veel kinderen, jongeren en hun ouders en verzorgers ongelukkig. Al op de basisschool worden kinderen klaargestoomd voor de Eindtoets Basisonderwijs. Die toets bepaalt voor een groot deel het advies naar welk type voortgezet onderwijs je kunt. […]
Saïda Aoulad Baktit begon als schoonmaakster in het Radboud UMC. Nu is ze er islamitisch geestelijk verzorger. ‘Toen ik schoonmaakster was in het ziekenhuis, had ik vaak korte gesprekken met patiënten. Omdat ik Arabisch sprak, kon ik patiënten met een niet westerse achtergrond in hun eigen taal geruststellen. Zo kreeg ik naam als het ‘Marokkaanse […]
‘Ik zie hem nog zo voor me’, vertelt Marit Harting, ‘een oudere meneer met een vriendelijke glimlach op zijn gezicht, die na een herseninfarct in een rolstoel was beland.’ Marit is Gezondheidszorg-psycholoog in de revalidatiezorg voor ouderen. Mijn vraag of het klopt dat je nooit te oud bent om te leren, doet haar denken aan deze meneer.