Menu

Filters

Hoofdthema

Rubriek

Soort materiaal

Bron

Kerkelijk jaar

Oude Testament

Nieuwe Testament

Auteur

Lidmaatschap

None

Wat is het genre van de Bijbel?

In deel twee van zijn ‘Theologisch drieluik’ over de Bijbel, gaat Klaas Spronk in op de verschillende soorten teksten waar de Bijbel uit bestaat. Niet alleen lopen de genres van bijbelboeken uiteen van profetie tot poëzie, geschiedschrijving tot apocalypse; ook verschilt Hebreeuwse poëzie in vorm en inhoud van hedendaagse poëzie – en zo ook voor de andere genres. Wat zegt dit over de betekenis van de Bijbel?

None

Wat is de Bijbel?

Dat de Bijbel belangrijjk is voor kerk- en christen-zijn, is overduidelijk een understatement. Maar wat is de Bijbel nou precies? Wanneer is de Bijbel geschreven? En door wie? En is de Bijbel van christenen, dezelfde als die van joden? Klaas Spronk beantwoord de vraag ‘Wat is de Bijbel?’ in deel 1 van zijn Theologisch drieluik, met ‘de Bijbel is een verzameling boeken.’ Maar wat voor boeken?

None

Ervaring en Gods heil bij innerlijke genezing

Een derde antwoord op de vraag: ‘wat is innerlijke genezing?’ luidt: het hart wordt geraakt door Gods heil. Voor de thematiek van ervaring gaan we te rade bij de Duitse Wilhelm Gräb (1948-2023) die de traditie van Friedrich Schleiermacher op eigen wijze verwerkt. Een heikel punt blijkt te zijn of God buiten en boven de mens bestaat. Gräb acht dit idee problematisch. We roepen nogmaals de hulp in van Robert W. Jenson die betoogt dat God zowel transcendent alsook intens nabij en persoonlijk kan zijn.

None

De ontmoeting met Jezus en innerlijke genezing 

Een tweede antwoord op de vraag ‘Wat is innerlijke genezing?’ luidt: een mens komt – door de Geest! – tot een ontmoeting met de levende en persoonlijke Heer Jezus Christus. Leanne Payne, een belangrijke vertegenwoordiger van de dienst van innerlijke genezing, leerde al op jonge leeftijd van haar moeder dat alleen een ‘werkelijke en aanwezige Jezus’ kan redden in situaties van levensnood. Andrew Purves (1946) onderstreept dit. Hij wordt niet moe om te midden van een overwegend liberale praktische theologie de centrale rol van de levende en (dus) handelende persoon van Jezus Christus te benadrukken.

None

Wat is innerlijke genezing?

De christelijke theologie belijdt dat pas bij de laatste dingen – bij het aanbreken van eschaton – God alle dingen nieuw maakt. Maar dat betekent niet dat alle heelwording tot dan moet wachten. Ook in het hier en nu kan een mens in bepaalde mate innerlijke heel worden. Dat is wat de ‘dienst van innerlijke genezing’ – er wordt ook wel gesproken van ‘ministry’ – wil bewerken. In dit Theologisch drieluik leid ik (de dienst van) innerlijke genezing voor je in.

None

Theologisch drieluik

Kerk en theologie hebben beide veel verschillende aspecten en onderdelen – de een breed bekend, de ander juist niche. Denk bijvoorbeeld aan prediking (homiletiek), kerk-zijn (ecclesiologie) of pastoraat, waar veel van ons wel íéts over zullen weten; maar ook aan radicale theologie, provocatief pastoraat en christelijke meditatie, waar je misschien wel nog nooit van gehoord hebt. In ‘Theologisch drieluik’ nodigen we predikanten, pastors, theologen en andere experts uit om zo’n stukje van kerk en theologie voor jou in te leiden.

Nieuwe boeken