Schurken en heiligen: een boekbespreking.
Deze recensie zet uiteen waar het boek Schurken en Heiligen van John Dickson overgaat en geeft een inkijkje waar het boek op correcte wijze op ingaat en waar het wat steken laat liggen.
Deze recensie zet uiteen waar het boek Schurken en Heiligen van John Dickson overgaat en geeft een inkijkje waar het boek op correcte wijze op ingaat en waar het wat steken laat liggen.
1 Petrus toont aan dat het motief van de lijdende knecht en diens identificatie met Christus ook al in het jonge Christendom werd gebruikt om slaafgemaakten richting gehoorzaamheid en lijdzaamheid te dirigeren. Tegelijkertijd kan de identificatie met Christus in sommige contexten natuurlijk troostvol en inspirerend geweest zijn.
Hoe kunnen we de tegenstrijdig lijkende teksten over slavernij in de Kolossenzenbrief het beste lezen? In dit artikel wordt er gekeken naar verschillende interpretaties en benaderingen van de tekst: waar gaat het eigenlijk over?
De Bijbel en slavernij. Is daar niet al genoeg over gezegd? In de theologiewereld zijn er verschillende publicaties rondom de Bijbel en slavernij gepubliceerd tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden (1 juli 2023-1 juli 2024). Onder andere bij het vertaaltijdschrift Met andere woorden van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap en het Kerk en Theologie-tijdschrift. Wij als redactie van Schrift willen op Theologie.nl hier ook aandacht aan schenken.
Hoe wordt Titus 2:9-10 uitgelegd door de tijd heen, en hoe wordt slavernij hierin benaderd? In dit artikel wordt er gekeken naar verschillende interpretaties en benaderingen van de tekst: waar gaat het eigenlijk over?
Asjera hangt in de lucht. Als uit het niets lijkt ze te zijn opgedoken. Aanleiding voor de artikelenreeks in Schrift was een tentoonstelling die nogal wat stof deed opwaaien omdat er asjerabeeldjes in de tentoonstelling waren vertrapt.
Deze bijdrage bespreekt het boek ‘God. een anatomisch onderzoek’ van Francesca Stavrakopoulou.
Deze bijdrage kijkt naar het godsbeels van Asjera door de tijd heen; wanneer we spreken over Asjera lijkt dat met dezelfde invulling te gebeuren – maar is dat wel zo?
Welke rol had Asjera nu precies als we de bijbelteksten erbij pakken? Was zij inderdaad een vrouwelijke wederhelft van de Israelische God? De teksten in en buiten de Bijbel geven daar wel aanwijzingen toe.