Artikelen

Duizenden theologische artikelen uit bekende theologische bronnen staan voor je klaar! We hebben materiaal van bijna elke vooraanstaande theoloog beschikbaar. Voor een paar euro per maand lees je alle artikelen. Word ook lid.

Zoeken:

Filter artikelen op:

Gebied

Categorie

Rubriek

Oude Testament

Nieuwe Testament

Auteur

Bron

Lidmaatschap

Uitgavejaar

Uitgave

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Dansen in hun afwezigheid?

TussenRuimte 2022 01 | Diane Palm | Column | Kerk in de wereld

Hij zei het op een kenmerkende Afrikaanse manier, die predikant uit Malawi. ‘Vandaag dansen wij als ouderen in de kerk en we zeggen tegen de jongeren: morgen zijn jullie aan de beurt! Maar als we zo denken, dan dansen we morgen in hun afwezigheid!’

Kerk- en religiegeschiedenis

Bakker – Het verdriet van de zending. De stem van de kinderen in Nederland

TussenRuimte 2022 01 | Praxedis Bouwman | Recensie | Eenzaamheid, Verdriet | Kerk in de wereld, Zending

Beklemming, in de vorm van een steeds groter wordende bubbel verdriet, is de meest treffende beschrijving van wat de persoonlijke verhalen in dit boek bij lezing opriep. De verlatenheid, het weggestopte verdriet van kinderen die werden geofferd voor de roeping van God voor zending die hun ouders voelden, is tastbaar. In de eersteling in een serie die de Stichting Zendingserfgoed voornemens is uit te geven, haalt auteur en eveneens kind-in-Nederland-zonder-ouders Freek L. Bakker treffend aan: er was niets gepubliceerd over het lot van de Nederlandse kinderen van zendelingen die voor hun, vaak middelbare, schoolopleiding alleen naar Nederland werden gestuurd.

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

‘Dat houvast, dat extra, wil je doorgeven aan je kinderen’

TussenRuimte 2022 01 | Praxedis Bouwman | Interview | Rijkdom | Relaties, Rituelen

Het is ‘pionieren’ als het gaat om het geloof doorgeven aan kinderen. ‘Nadenken daarover hebben we te weinig gedaan’, zegt Samuel (Sam) Goyvaerts, onderzoeker liturgie en sacramenten. ‘We hebben het uitbesteed aan school en de gemeenschap, we hebben verzuimd om ouders voldoende te ondersteunen in hoe je de rijkdom van tweeduizend jaar kerkgeschiedenis doorgeeft.’

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Volwassenen in India: lúister naar kinderen

TussenRuimte 2022 01 | Rohan Gideon | Artikel, Overige artikelen | Inclusie

Op de fundamenten van bevrijdingstheologie(ën) zoals die zich ontwikkelde(n) in postkoloniaal India, staat de volwassen mens zo centraal, dat er eigenlijk geen adequate kind-theologie en kinderwerk ontwikkeld kan worden. Dat stelt Rohan P. Gideon in een dissertatie waarmee hij in 2015 aan de Universiteit van Manchester een doctorsgraad filosofie behaalde. Hij benadrukt het belang van het ontwikkelen daarvan, omdat dit een breder, voller en representatiever ‘imago dei’ zal opleveren.

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Iris Veerbeek van Arkade: ‘laat kinderen zelf verbinding leggen met hun eigen leefwereld’

TussenRuimte 2022 01 | Petra Laagland Winder | Interview | Wereldgodsdiensten | Diversiteit, Inclusie

Hoe ga je om met verschillen in levensbeschouwing in de basisschoolklas? En hoe verhoudt de diversiteit van het schoolteam zich met de identiteit van de school? Voor theoloog Iris Veerbeek, gespecialiseerd in interreligieuze relaties, zijn dit boeiende vragen. Als onderwijsbegeleider bij Arkade werkt ze met leskisten, waarmee kinderen verhalen en rituelen verbinden met hun eigen leefwereld.

Ook vertelt zij over het onderzoekstraject dat zij ingaat over de waarde van religieuze verhalen en tradities in onderwijs, specifiek en actueel, over duurzaamheid. Een interview in twee delen.

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Liefde op zolder – theologie voor beginners

TussenRuimte 2022 01 | Rob van Essen | Column | Levenskunst

Het was midden jaren vijftig dat twee jonge vrouwen in Amsterdam met kinderevangelisatie begonnen. Zes jaar oud beklom ik de trappen naar de bovenste etage aan de Heerengracht.

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Kind, kerk, app: spelenderwijs leren in Zweden en Duitsland

TussenRuimte 2022 01 | Praxedis Bouwman & Petra Laagland Winder | Artikel, Overige artikelen | Media, Wereldgodsdiensten | Bidden, Diversiteit, Inclusie

Behendig zie je kinderen steeds meer ‘swipen’ naar het voorbeeld, van hun ouders, op zoek naar een spelletje of een filmpje. Mensen van verschillende kerken in Europa realiseerden dat in die digitale wereld voor kinderen van alles te vinden is, maar dat ze daar weinig kans liepen de kerk tegen te komen. Makkelijk was het niet, maar ze zijn er, gebaseerd op het principe ‘edutainment’: leren en vermaak.

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Kind in het midden

TussenRuimte 2022 01 | Petra Laagland Winder & Marieke van der Giessen-van Velzen | Artikel, Overige artikelen | Kerk in de wereld

kerk. Hoe worden kinderen betrokken bij het geloof, en op welke manier dragen juist zij daaraan bij? Op welke manier kan de christelijke kerk het theologisch perspectief van het kind integreren, hoe gebeurt dit al en welke vernieuwende tendensen zijn er gaande?

Godsdienstpedagogiek | Praktische theologie

Nooit meer een kleurplaat?!

TussenRuimte 2022 01 | Maartien Hutter & Jutta Eilander-van Maaren | Artikel, Overige artikelen | Diversiteit, Inclusie

en geloof. Daar staat kindertheologie voor, als visie op geloofsopvoeding en geloofscommunicatie. Het vorig jaar verschenen boek Nooit meer een kleurplaat wil inspireren wie thuis, in de kerk en op school samen met kinderen actief en ontdekkend met de Bijbel en geloof onderweg zijn. Twee reflecties op dit handboek met uitdagende titel in deze Debat-rubriek.

Kerkopbouw | Wereldkerk

Bevrijdend leren lezen

TussenRuimte 2022 01 | Petra Laagland Winder | Artikel, Overige artikelen | Conflicten | Kerk in de wereld

‘Leraren zijn in de positie om verandering teweeg te brengen, te beginnen in hun eigen invloedssfeer.’ Joy Calang geeft les aan mensen die moeite hebben met lezen in een leeskliniek die ze heeft opgezet met bevriende leraren in Cagayan de Oro, Mindanao. Ook doet ze onderzoek naar kritische pedagogiek bij alfabetiseringsleerkrachten in diverse contexten in de Filippijnen.