Protestants en verhollandst
Om 15.00 uur is er de intrede van de nieuwe dominee. Ik was er tijdig. Ik hoopte inzicht te krijgen over de dominee, de consulent, de gemeenten en de genodigden, onder hen de burgemeester. Het kerkgebouw loopt vol.
Om 15.00 uur is er de intrede van de nieuwe dominee. Ik was er tijdig. Ik hoopte inzicht te krijgen over de dominee, de consulent, de gemeenten en de genodigden, onder hen de burgemeester. Het kerkgebouw loopt vol.
Wie zoekt naar feministische voorbeelden en grasduint door alle legendes en heiligenverhalen uit het vroege christendom, denkt met de hoofdpersoon uit De Handelingen van Paulus en Thekla algauw een schat in handen te hebben. Een jonge vrouw die de regels van haar tijd aan haar laars lapt, zichzelf doopt en uiteindelijk predikend rondreist om het evangelie te verkondigen: is dit vroegchristelijke feministische literatuur? Het ligt iets genuanceerder.
Op de recente ontmoeting van regeringsleiders van verschillende Europese en Afrikaanse landen die bijeenkwamen in Abidjan, Ivoorkust, werd intensief gesproken over het thema ‘migratie’, dat beide continenten, Europa en Afrika, bezighoudt. Als vanzelf ging de aandacht daarbij uit naar kolonisatie en neo-kolonisatie in Afrika.
Zeventig jaar geleden werd het zendingstijdschrift De Heerbaan opgericht, de voorloper van Wereld en Zending en TussenRuimte. In het komende septembernummer zullen we uitgebreid stilstaan bij dit jubileum, naast het feit dat het voor TussenRuimte zelf ook een jubileumjaar is: het eerste nummer verscheen in 2008.
Elke zendingswerker krijgt te maken met machtsongelijkheid of met machtsmisbruik in zijn of haar werk en leven in een andere cultuur. Hoe ga je daarmee om?
‘In Afrika? Daar geloven ze nog in hekserij.’ Hoe ik mijn best ook doe, ik hoor het vaak zeggen op gemeenteavonden waar ik vertel over mijn werk op een theologische universiteit in Zambia, of als ik vertel over mijn onderzoek naar verhalen over satanisme in Zambia.
Als de kerk maar één euro had om te besteden aan zending, maar één zendeling kon uitzenden of maar één gebed kon bidden dat verhoord wordt, dan moet dat voor het volgende zijn: voor de verkondiging van het Evangelie op plekken waar mensen niet de kans hebben om Jezus te leren kennen.
Is de vraag die hier voorligt, namelijk of zending vooral georiënteerd moet zijn op humanisering en op maatschappelijke transformatie dan wel op bekering van de ander, een intrigerende of geeft de vraag eerder een vals dilemma aan? Ik heb reden om aan te nemen dat het om het laatste gaat.
Wie kijkt er niet naar ‘The Crown’! Voor ons is het prime time rond middernacht. Elizabeth Windsor kreeg les over ‘The English Constitution’ en de rol van de gekroonde, met macht beklede vorst. Ze waakt nu al 66 jaar over de waardigheid van het bestel.