Een onzeker bestaan …
De piano is de comfortzone van Hanneke Allewijn. Die liefde heeft ze onlangs teruggevonden, maar pas na een lange omweg.
De piano is de comfortzone van Hanneke Allewijn. Die liefde heeft ze onlangs teruggevonden, maar pas na een lange omweg.
Wat als je je ergens toe geroepen voelt maar vrijwel geen enkel talent hebt op het gebied van die roeping? De film Florence Foster Jenkins (2016) draait om deze vraag.
Ook nu nog wordt er muziek geschreven bij bijbelteksten. Hester Smits sprak met organist en componist Toon Hagen over zijn nieuwste werk, de Lukaspassie. Hoe maak je verbinding met het evangelie in begrijpelijke muzikale taal?
Taal is meer dan alleen woorden. Muziek zegt ook iets over deze wereld. Minco Eggersman legt zijn muziek niet uit maar vertelt over het –wonderlijke – ontstaan ervan.
Schrijvers voor Gerechtigheid heeft deze zomer een online album met bijbehorend muziek- en inspiratieboek uitgebracht. Roeland Smith vertelt over de inspiratiebronnen voor deze liederen over de schepping. Wanneer en hoe komt het geloof om de hoek kijken?
De drie banden van In wind en vuur zien er prachtig uit: een aanwinst voor de boekenkast. ‘Het eerste deel met de muziek past ook goed op de piano,’ zegt Gerda van de Haar die samen met Klaas Touwen de redactie deed.
De jubileumeditie van het Kunstenfestival Musica Sacra Maastricht (16 t/m 18 september 2022) had het thema Exodus. Wat maakte dat een aantrekkelijk thema?
Hans Jansen is een begrip in kerkmuziek-land. Vorig jaar verscheen zijn boek over de ontwikkelingen in protestants Duitsland. Hoe kijkt hij naar kerkmuziek in Nederland, in de liturgie – en daarbuiten?