Herders, schapen en een Lam
Het is een overbekend bijbels beeld, de herder en zijn schapen. Deze zondag komt het in de drie lezingen op heel verschillende wijze steeds terug, als beeld van de relatie tussen God en mensen.
Het is een overbekend bijbels beeld, de herder en zijn schapen. Deze zondag komt het in de drie lezingen op heel verschillende wijze steeds terug, als beeld van de relatie tussen God en mensen.
Vierde zondag van Pasen
Bij Numeri 27, 12-23, Johannes 10,22-30
Uit de bijbel
Chanoeka is het feest van de Tempelwijding. Het herinnert aan de overwinning van het Joodse volk op de Syrische koning Antiochius IV Epifanes. Deze opstand werd geleid door de Makkabeeën. De Syriërs hadden de tempel ontwijd door er afgodsbeelden te plaatsen. Onder leiding […]
Bij Numeri 27,12-23 en Johannes 10,22-30
hij is niet te jongen niet te oudhij is ook niet domhij is juist van goud
geloof zijn woordenkijk naar wat hij doethij is een geboren leiderhij is vriendelijk en goed.
Geloof je dat een nieuwe trainer het voetbalteam kampioen kan maken? Geloof je dat een andere juf het net zo […]
Bij Numeri 27,12-23 en Johannes 10,22-30
Gesprek
Vraag de kinderen: Wie heeft er een hond? Kan je hond kunstjes of niet? Wat doet de hond dan? En hoe heb je hem/haar dat geleerd? Luistert de hond goed naar jullie? Stel dat ik (als dominee) bij jullie thuis zou komen. Zou jullie hondje ook naar mij luisteren? […]
In de vorige blog is aan de orde gekomen dat feministische theologie een antwoord formuleert op het probleem van het door en door patriarchale karakter van de Bijbel en de christelijke traditie. In deze tweede blog wil ik een voorbeeld geven van hoe feministische theologie er in de praktijk uit kan zien. Ik doe dat door een wat minder bekend verhaal uit het Oude (of Eerste) Testament voor het voetlicht te halen en te laten zien hoe je dit verhaal vanuit feministische theologie kunt lezen.
Handelingen 6:2
Cantate
‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen wij de verkondiging van Gods woord.’
Schriftlezingen: Numeri 27:18-23 en Handelingen 6:1-17
Het eigene van de zondag
Deze vijfde zondag van Pasen opent liturgisch gezien met Psalm 98: ‘Halleluja! Zingt de Heer een nieuw lied, want Hij heeft wonderen […]
In het eerste deel van hoofdstuk 1 krijgt Mozes de opdracht tellingen te houden (1:1-2) vandaar dat het boek Getallen (Numeri) heet. Hiermee correspondeert – zowel qua personage, de plaats en de tijdsaanduiding – de afsluiting van het eerste hoofdstuk in vv. 17-19 (inclusie). Daartussen worden de gedelegeerden van elke stam die de telling […]
Een vrolijk feest van herkenning en verrassing – zo zou ik mijn ervaring bij het lezen van het drieluik van Mariecke van den Berg over feministische theologie willen beschrijven. Als feministisch theologe van bijna het eerste uur, herkende ik de ontwikkelingen binnen de feministische theologie uit de eerste column, werd ik verrast door wat een lezing vanuit postkoloniaal perspectief toevoegt aan de interpretatie van het verhaal van de vijf dochters van Selofchad –, en werd ik vrolijk van de column over de Bechdel Test: al die methoden om bijbelverhalen te lezen en te interpreteren – je zou zo aan de slag gaan.
Marcus 6:37a
Derde zondag na Epifanie
‘Geven jullie hun maar te eten!’
Schriftlezing: Marcus 6:30-44
Uitleg
De twaalf leerlingen rond Jezus hebben inmiddels zelf zoveel geloofskennis – Jer zus onderwijst in gelijkennissen die Hij tegenover hen betekenis geeft, de kennis des harten – opgedaan, dat zij zelf op hun wijze hun licht kunnen laten schijnen, vrucht kunnen dragen. Zij zijn […]