Preekschets Psalm 29:3
Psalm 29:3
Eerste zondag na Pinksteren Trinitatis
De stem van de Heer…
Schriftlezing: Psalm 29
Het eigene van de zondag
Gezang 100 begint met de regel: ‘Er heeft een stem gesproken, […]
Psalm 29:3
Eerste zondag na Pinksteren Trinitatis
De stem van de Heer…
Schriftlezing: Psalm 29
Het eigene van de zondag
Gezang 100 begint met de regel: ‘Er heeft een stem gesproken, […]
Bij Jona 2,2-11, Psalm 29 en Matteüs 14,22-33
Volgens sommige geleerden is ‘Het lied van Jona’ een fremdkörper binnen het grote geheel van het boek. Binnen de joodse traditie […]
Viermaal per jaar verschijnt tijdschrift De Eerste Dag dat op grote schaal wordt gebruikt voor de voorbereiding op de wekelijkse eredienst. Zo verscheen onlangs het herfstnummer van De Eerste Dag. Waardevol voor […]
Jezus’ leerlingen hebben het zwaar in de evangelielezing, omdat de boot op het meer door golven geteisterd wordt. Later raakt Petrus door paniek bevangen. ‘Heer, red me!’ schreeuwt hij. Zoals eens Jona in de buik van de vis roept hij in zijn nood de Heer aan. De tegenkanting die ervaren wordt heeft niet het laatste woord. ‘De stem van de Heer boven de wateren’, zegt Psalmen 29:3. Het zijn de stille krachten die de crisis bezweren, het is de verborgen aanwezigheid van God die mensen opricht uit alles wat hen neerdrukt.
De ceders van de Libanon zijn wereldberoemd. Elke bijbellezer(es) kent ze. Grote altijd groene bomen die tot de familie der pijnbomen behoren. De takken zijn laagsgewijs gerangschikt en kunnen een […]
Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus. Filippenzen 4:19
• Schriftlezing: Filippenzen 4:10-20
• Thema: Overvloed en gebrek
Liturgisch kader
Voor de eerste zondag […]
onweer
Wanneer bij ons na enkele warme zomerse dagen een onweersbui losbarst, kan ons dat hevig doen schrikken. Vooral de harde donderslagen waarmee het onweer gepaard gaat, veroorzaken schrik. Anders dan […]
De teksten voor vandaag cirkelen rond het beeld van de grote wateren als de archetypische chaos die ons leven dreigt te verzwelgen, en daarboven de Eeuwige die niet (zoals de goden uit voor-bijbelse mythen) in een gevecht op leven en dood met die chaos verwikkeld is, maar er soeverein over gebiedt. Dat geeft aan de menselijke situatie een dubbel perspectief: het leven is hachelijk, overgeleverd aan de chaoskrachten; maar verbinding met de Eeuwige geeft rust en vertrouwen, want de chaos is niet de doorslaggevende werkelijkheid.
Ik volg De Nieuwe Psalmberijming (DNP)[1] al lang, sinds deze op internet psalm voor psalm tevoorschijn kwam. In een bewonderenswaardige samenwerking, met een consistente werkwijze, heeft een team zich ingezet om de Geneefse psalmen in een ‘hedendaags taalkleed’ aan te bieden voor de gemeentezang. Daarbij hebben ze vooral de gemeentezang in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, de Christelijke Gereformeerde Kerken en delen van de Protestantse Kerk Nederland en de Nederlands Gereformeerde Kerken voor ogen gehad.