Menu

Premium

Allerheiligen

Diploma

Bij Matteüs 5,1-12a

Vraag de kinderen of ze een diploma hebben. Wat betekent dat diploma? En zijn er kinderen met een medaille?

Neem eventueel je eigen (zwem/veterstrik/school)diploma of medaille mee. Vertel wat jouw diploma/medaille betekent: jij kunt iets goed (diploma) of zelfs als een van de besten (medaille).

Kies welk woord past bij de vertaling die bij jullie (kindernevendienst) in gebruik is: zalig of gelukkig.

Zalig: In de kerk was er vroeger ook een soort diploma. Als je heel veel goede dingen deed voor andere mensen, kon je zaligverklaard worden. Een soort zwemdiploma C. Als je heel goede dingen deed en je deed twee wonderen, kon je zelfs heiligverklaard worden, een soort zwemdiploma Z, als dat zou bestaan. In onze (protestantse) kerk is dat niet meer zo, maar in andere (rooms-katholieke) kerken nog wel. Maar we weten wel dat als iemand ‘zalig’ is, dat die dan een soort diploma heeft verdiend.

Gelukkig: Als je iets goed kunt, ben je vaak gelukkig. Gelukkig ben je als je heel goed kunt voetballen. Gelukkig ben je als je goed kunt leren. Gelukkig ben je als je rijk bent. En misschien ben je ook wel gelukkig als je goed voor andere mensen kunt zorgen. Gelukkig zijn is dus ook een soort diploma.

Beiden: Vandaag lezen we hoe Jezus mensen ook een soort diploma geeft. Hij noemt ze zalig/gelukkig. Wat zouden die mensen goed kunnen, denken jullie, dat ze dat diploma van Jezus krijgen? Welke mensen zou Jezus zalig/gelukkig noemen? Waarom?

Vertel dan dat Jezus heel bijzondere mensen zalig/gelukkig noemt: mensen die moeilijk kunnen leren, die niet direct iets goed kunnen, en mensen die verdrietig zijn bijvoorbeeld, maar ook mensen die werken aan vrede. Alle mensen die erbij horen voor Jezus noemt Hij zalig.

Liedsuggesties

Allerheiligen: (Nieuw) Liedboek voor de kerken 2013, 725 en 964.

Zaligsprekingen: (Nieuw) Liedboek voor de kerken 2013, 989 (chant) en 734 (Taizé).

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Nieuwe boeken