Menu

Premium

Als er geen liefde was

Bij Johannes 17

Verhaal

Lang voordat Adam en Eva werden gemaakt, had je al Neanderthalers. Dat is een moeilijke naam, een Duitse naam. Die hebben ze verzonnen voor mensen die heel, heel lang geleden – voor Adam en Eva dus – al in het dal van de rivier de Neander woonden. We weten niets meer van ze. We hebben alleen hun botjes gevonden en wat spullen die ze gebruikten. Ze zagen er wat anders uit dan wij, met dikkere spieren, een richeltje boven hun diepe ogen waardoor ze wel iets van apen weg hadden. En ze hadden ook vast veel meer haar op hun lijf, want het was koud in die tijd. Toch stammen we nog een beetje van ze af. Als je het ergens in je lijf voelt kriebelen, is dat vast de Neanderthaler in je.
Ik denk dat ze vaak verliefd waren. Want de Neanderthalers waren best heel lief. Een beetje te lief zelfs. Een beetje te goed voor deze wereld, zeggen mensen die het kunnen weten. Daarom zijn ze er ook niet meer. Ze hielden misschien niet genoeg van vechten.
Jezus houdt ook niet van vechten. Hij gelooft en hoopt dat je het met liefde kunt redden in het leven. Maar of dat zo is in deze wereld, op school, in de straat, thuis? Hij bidt op het laatst heel erg tot God dat het wel zo zal zijn. Dat de liefde de beste oplossing van alle ellende is. Voordat Adam en Eva er waren, vonden de Neanderthalers dat al. Maar ze zijn uitgestorven.
Jezus heeft het ook niet overleefd, toen Hij bij de mensen was. Was de liefde dan toch niet de beste oplossing? Jawel, daar blijft Jezus zeker van. Hij rekent erop dat God daarvoor zorgt. Het blijft een kracht in de mensen. Net zoals met de Neanderthalers. Wat zou Jezus goede vrienden met ze zijn geweest. Als je nog een stukje van hen in je hebt, heb je geluk.

Vraag

Hoe kan liefde in de mensen blijven?

Zingen

‘Als je geen liefde hebt voor elkaar’, Alles wordt nieuw III.19, Hanna Lam.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Passage van de Heer

De instelling van het Pascha volgens Exodus 12 vormt de introductie op het grote verhaal van de uittocht. Deze instelling wordt gesitueerd tussen de aankondiging (11,1) en het ten uitvoer brengen van de tiende plaag (12:29). Nog voordat God de bevrijding van zijn volk uit Egypte van start laat gaan, vindt er een ‘religieuze anticipatie’ op dit heilsgebeuren plaats. Men kan er ten minste twee tijdsdimensies in onderkennen: een van onvoltooid verleden tijd én een van toekomende tijd. Zo wordt de viering van het Pascha een ‘heilshistorisch knooppunt’ in de tijd.

Nieuwe boeken