Menu

Basis

‘Ascension’

Mijn kunstgeheugen bestaat zo goed als geheel uit kunstwerken van Europese en Noord-Amerikaanse kunstenaars. Dat realiseer ik me telkens weer wanneer er kunst buiten deze grenzen ter sprake komt in combinatie met de beleving van God en geloof wereldwijd. Toch ervaar ik dat kunst uit de ene cultuur kan raken aan een fenomeen uit een andere cultuur.

Anish Kapoor, ‘Ascension’, 2011
Bron foto: mymodernmet.com

In dit geval is dat het kunstwerk ‘Ascension’ (‘Hemelvaart’) van de Indisch-Britse kunstenaar Anish Kapoor. In deze installatie worden luchtstromen en rook vermengd, waardoor een zuil van rook naar boven kringelt. Contact tussen boven en beneden wordt zo zichtbaar gemaakt, het krijgt een sacraal karakter. Kapoor wil met zijn werk het immateriële concreet maken. Of, om het in theologische termen te zeggen: het transcendente wordt immanent. Dat is het mooie van kunst, het is in staat om het onzichtbare heilige op eigen wijze zichtbaar te maken.

In ‘Ascension’ herken ik een heiligheid, die raakt aan wat ik lees in de beschrijvingen van de Molukse piring natzar. Een offerschaal waarop in wit papier verpakte muntjes liggen, de natzar of offergave, die het verzoek om goddelijke steun in vooren tegenspoed symboliseren. De schaal wordt afgedekt met een kanten doek en omringd door een bijbel en een liedboek. De piring natzar neemt in het leven van de gelovige een belangrijke plek in. Er wordt gebeden en er is contact tussen God en mensen. Zo wordt het tot een sacrale plek.

Jolien van der Velde-van Braak is kunsthistorica en theologe en zoekt de verbinding van beeldende kunst met geloof, kerk en theologie.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken