Bidden is verbinden, verbinden is helen
Doet bidden mensen mentaal goed? Heeft bidden een positieve invloed op het welzijn van mensen? En trek de cirkel maar breder dan het gebed: is het gerechtvaardigd te zeggen dat geloven mensen weldoet?
Doet bidden mensen mentaal goed? Heeft bidden een positieve invloed op het welzijn van mensen? En trek de cirkel maar breder dan het gebed: is het gerechtvaardigd te zeggen dat geloven mensen weldoet?
Deze preekschets voor Wezenzondag is geschreven door Johan Lotterman. De tijd tussen Jezus’ hemelvaart en Pinksteren is een periode waarin Jezus’ vrienden zich ontheemd voelden. Jezus heeft hen daarop voorbereid in de gesprekken tijdens hun laatste maaltijd, de Pesachmaaltijd. Deze hoofdstukken worden in Johannes’ afgesloten met een gebed van Jezus voor zijn vrienden en over hun hoofd heen voor ons, die ons ook ontheemd of verweesd kunnen voelen in deze wereld.
Het bekendste gebed uit de christelijke traditie begint niet met ‘mijn Vader’, maar met ‘onze Vader’. Dit is opmerkelijk. Want ook als je het Onze Vader bidt als je alleen bent, plaats je je al biddend in een bredere gemeenschap van gelovigen.
Gebed heeft niet altijd woorden nodig. Het ontvouwt zich ook in de stilte van je hart. Dat vraagt oefening, die veel oplevert: je gaat beter luisteren en raakt verbonden met wat er om je heen is.