Menu

Basis

Koninkrijk

Dr. M.J. de Jong is hoofd Vertalen bij het Nederlands Bijbelgenootschap

Een belangrijk kernwoord in het Nieuwe Testament is het Griekse woord basileia. Dat wordt in onze bijbels meestal vertaald als ‘koninkrijk’. We komen het tegen in de uitdrukkingen koninkrijk van God en koninkrijk van de hemel. Dit zijn twee uitdrukkingen voor hetzelfde. Maar wat is de precieze betekenis ervan?

Gods heerschappij

Het woord basileia, afgeleid van het woord voor koning (basileus), betekent ‘koninkrijk’, ‘koningschap’, ‘heerschappij’. Wat betekent het als we in de Bijbel lezen over de basileia van God? Daarvoor gaan we terug naar de tijd van de Bijbel, we luisteren met de oren van de vroegste bijbellezers.

Dan hoor je dit: Gods basileia is Gods wereldwijde heerschappij die zal doorbreken. Er komt een einde aan de oude machten die over de wereld heersen, er komt bevrijding voor alle mensen die bij God horen. Het is een beslissende en wereldwijde omwenteling die alles anders maakt.

Gods nieuwe wereld

Dát is Gods koninkrijk. Niet een speciale plek op aarde, niet één koninkrijk tussen andere koninkrijken. Nee, dit is iets totaal anders dan wat we tot nu toe op aarde hebben meegemaakt. Dit is Gods nieuwe wereld.

Bijna alle Nederlandse Bijbels houden vast aan de mooie, traditionele aanduiding koninkrijk van God. Alleen de Bijbel in Gewone Taal heeft een nieuwe aanduiding gekozen: Gods nieuwe wereld. Daarmee komt de betekenis duidelijker naar voren voor lezers van vandaag. In Matteüs 4:17 lees je heel kernachtig de boodschap van Jezus:

Dit is het moment om je leven te veranderen, want Gods nieuwe wereld is dichtbij. (Bijbel in Gewone Taal)

Deze boodschap is een dringende oproep: zorg dat je er klaar voor bent, want binnenkort is het zover, dan breekt Gods nieuwe wereld door.

Bewoners van Gods nieuwe wereld

Toch is het niet alleen toekomstmuziek. Het Nieuwe Testament vertelt dat de komst van Gods nieuwe wereld is begonnen met het optreden van Jezus Christus. Het zal compleet en voor iedereen zichtbaar zijn bij de terugkomst van Jezus als de hemelse Heer. En nu al is het zichtbaar voor wie kijkt met ogen van de nieuwe tijd.

Wie gelooft in Jezus Christus kiest voor een leven dat past bij Gods nieuwe wereld. Dat is een wereld zonder veroordeling, een wereld vol liefde – liefde die geeft zonder er iets voor terug te vragen. Zo kun je in Nederland wonen en tegelijk een bewoner van Gods nieuwe wereld worden.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken