Menu

Premium

Bomen en andere vegetatie in het boek Jesaja

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

In het boek Jesaja wordt geregeld gebruik gemaakt van beeldspraak met bomen en andere vegetatie ter ondersteuning van de profetische boodschap. Kerntekst daarbij is het parallellistisch opgebouwde Jesaja 6:13, dat als volgt vertaald kan worden: En verder: daarin (= in het land) is een tiende en het zal zich afkeren en zijn tot afweiding, zoals een eik en zoals een terebint waarvan bij het vellen een stronk is aan hen, is heilig zaad de stronk van het (= het land). De beeldspraak met de twee bomen wordt in dit vers tweemaal gebruikt, gelijk er ook tweemaal het woord zoals in dit vers klinkt. Allereerst staan de bomen ten dienste van de aanduiding van de totale verlatenheid en ondergang van het land. De boom wordt geveld, er blijft niets over, een stronk slechts. Van de andere kant wordt daarna de bomenbeeldspraak gebezigd om de nieuwe toekomst, hoe bescheiden ook, aan te duiden. Zoals een stronk uit kan lopen, zo is het restant van de gevelde bomen een heilig zaad van het eens verwoeste land.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken’

Het vijfde boek van Mozes spreekt in hoofdstuk 4 dankbare verbazing uit over Gods verbondenheid met zijn volk in Mozes. In de hele geschiedenis van God met de mensheid kwam zo’n unieke verbondenheid niet voor (Deuteronomium 4:32-33). De beproevingen logen er niet om, maar ook Gods wonderdaden niet (4:34). Jullie boffen dat jullie dit te zien gekregen hebben (4:35) en je hebt zijn woorden ook nog mogen horen (4:36). God zelf heeft jullie bevrijd (4:37). Onderhoud dan zijn geboden, dan is deze band niet kapot te krijgen en zal het jullie goed gaan (4:40).

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Brood genoeg voor iedereen

In het Evangelie van Johannes heeft Pasen een belangrijke plek. ‘De inzichten van na Pasen zijn leidinggevend in dit Evangelie en hebben hun stempel gedrukt op het verhaal van Jezus vóór Pasen,’ schrijft professor Martin de Boer. Je moet dus niet alleen de gebeurtenissen rond Pasen, maar ook de rest van het Evangelie lezen in dat licht. Het teken van het brood in Johannes 6 kan dan ook gelezen worden als een opmaat naar Pasen. En zo is er in de uitleg ook een verbinding te maken naar het eten van het Pesachmaal in Jozua 5.

Nieuwe boeken