Menu

Premium

De goddeloze Izebel

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Een tegenstem

De twee boeken Koningen zijn eigenlijk maar een vreemd stukje Heilige Schrift. De grote lijn is dat het koninkrijk Israël na Salomo in tweeën scheurt, en dat de koningen van het Noordrijk steeds doen wat slecht is in de ogen van de Eeuwige, en die van Juda meestal ook maar soms niet. En profeten, Elia en Elisa en een hele lading anonieme godsmannen, proberen vergeefs de koningen tot de orde te roepen, en ook het volk, dat zich maar al te graag laat verleiden tot de inheemse godsdienst van Baäl. We zien prachtig vertelde stukjes krijgsgeschiedenis en politieke intriges, maar ook een behoorlijke portie bloederigheid. En daar doorheen zijn dan allerlei sprookjesachtige wonderverhalen geweven. Raven brengen een profeet voedsel, een zoon van een weduwe wordt uit de dood opgewekt, meel in een pot raakt niet op, een kruikje olie blijft maar olie geven, een bijl blijft in het water drijven…

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken’

Het vijfde boek van Mozes spreekt in hoofdstuk 4 dankbare verbazing uit over Gods verbondenheid met zijn volk in Mozes. In de hele geschiedenis van God met de mensheid kwam zo’n unieke verbondenheid niet voor (Deuteronomium 4:32-33). De beproevingen logen er niet om, maar ook Gods wonderdaden niet (4:34). Jullie boffen dat jullie dit te zien gekregen hebben (4:35) en je hebt zijn woorden ook nog mogen horen (4:36). God zelf heeft jullie bevrijd (4:37). Onderhoud dan zijn geboden, dan is deze band niet kapot te krijgen en zal het jullie goed gaan (4:40).

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Brood genoeg voor iedereen

In het Evangelie van Johannes heeft Pasen een belangrijke plek. ‘De inzichten van na Pasen zijn leidinggevend in dit Evangelie en hebben hun stempel gedrukt op het verhaal van Jezus vóór Pasen,’ schrijft professor Martin de Boer. Je moet dus niet alleen de gebeurtenissen rond Pasen, maar ook de rest van het Evangelie lezen in dat licht. Het teken van het brood in Johannes 6 kan dan ook gelezen worden als een opmaat naar Pasen. En zo is er in de uitleg ook een verbinding te maken naar het eten van het Pesachmaal in Jozua 5.

Nieuwe boeken