< Terug

De heraut

Bij Johannes 1: 19-28

In verband met corona gaan we er vanuit dat er geen of weinig kinderen in de kerk zijn maar dat zij wel thuis kunnen meekijken.

Mogelijkheid 1: beeld en gesprek

  • De voorganger toont de kinderen een plaatje van een heraut. (Dit kan natuurlijk ook via de beamer; een vooraf opgenomen filmpje laten zien, is ook een optie).

  • Weten de kinderen wat dat is? Waar zou de trompet voor zijn?

  • Een heraut is vooral iemand van vroeger, iemand uit sprookjes. Hij kondigt aan dat er een belangrijk iemand aan komt, zodat iedereen voorbereidingen kan treffen. De heraut roept bijvoorbeeld om dat de koning eraan komt. Welke voorbereidingen horen daarbij? Denk aan: schoonmaken, opruimen, de rode loper uitrollen, de straten versieren, mooie kleren aantrekken of andere mensen uitnodigen.
    De heraut heeft wel een belangrijke taak maar hij is niet de belangrijke persoon.

Mogelijkheid 2: verhaal

‘Weet je wie er weer beter is?’ vraagt mama aan Roos.
‘Juf Corine! En ze komt maandag weer terug op school.’

Juf Corine is de lievelingsjuf van Roos. In groep 6 heeft die haar soms extra geholpen met sommen maken en daardoor gaat het nu in groep 7 veel beter.
Ze is heel lang ziek geweest. Al voor de zomervakantie werd ze grieperig. Ze voelde zich helemaal niet lekker en ze moest zelfs naar het ziekenhuis. Het was corona.

Roos is ontzettend blij dat juf Corine terug komt en ze begint aan een mooie tekening. Die kan ze dan maandag geven. Ze tekent en kleurt vrolijke bloemen en schrijft er ‘welkom terug’ bij.

Mama kijkt mee over haar schouder. Mooi hoor. Juf Corine zal vast blij zijn met zo’n feestelijke tekening. Misschien kan ze hem ophangen in de klas.

Roos kijkt op van haar tekening en denkt na.
Een feestelijke tekening? Ophangen in de klas? Zou het niet nog veel leuker zijn als iedereen iets zou maken om op te hangen? Een slinger of zo?
Misschien kan haar moeder wel een bos bloemen kopen. Of zal ze muffins bakken om uit te delen in de klas?

Alle goede ideeën om de juf welkom te heten buitelen door Roos’ hoofd heen. Eerst maar eens beginnen om het goede nieuws te delen met de andere kinderen op school. En ze begint met het typen van een berichtje in de groepsapp: Juf Corine komt maandag weer op school. Wie helpt er mee om er een feestje van te maken?

< Terug