Menu

Basis

Dolende zielen

Ook in films en tv-series duiken eenzame personages op. Stefan van Dierendonck werd gegrepen door The Fall, een televisieserie rond twee dolende zielen. Heel langzaam ontdek je als kijker waar de eenzaamheid van de hoofdpersonen vandaan komt.

De eerste scène van The Fall brengt Gilliam Anderson (bekend van The X-Files) in beeld, die met een gezichtsmasker op en een flodderige pyjamabroek aan haar bad schoonmaakt. Ze ontschminkt zich en we ontdekken dat ze ouder is geworden. Zoals steeds in de serie, drinkt ze haar glas wijn alleen, terwijl ze de laptop openslaat voor haar werk: het opsporen van moordenaars. Gilliam is de agente, de good guy.

Meteen daarop zien we iemand een raam forceren en zichzelf naar binnen laten, een bivakmuts op, een lampje op zijn hand. Heel kalm loopt hij een trap op, een slaapkamer in, een badkamer, waar hij zijn muts afdoet en een foto maakt van zichzelf in de spiegel. Het is Jamie Dornan (bekend van 50 Shades). Hij rommelt in een lade vol lingerie, kiest er een setje uit en laat het op bed achter. Hij wil dat zijn volgende slachtoffer weet dat hij er was. Dan keert hij terug naar huis, waar hij ontdekt dat zijn dochtertje van vijf op hem heeft gewacht: ‘Waar was je, papa? Ik heb je gemist!’

AFHOUDEN EN AANTREKKEN

Een bloedstollend begin. Meteen voel je dat het leven van een alleenstaande jonge vrouw op het spel staat, dat de bad guy diepe geheimen verborgen houdt voor zijn gezin en dat een carrièrevrouw alles heeft opgegeven voor haar positie. De eenzaamheid van alle personages is voortdurend voelbaar, net als hun onvermijdelijke botsing. Zorgvuldig bouwt de show de spanning op. We zien het dubbelleven van de moordenaar, die voortdurend aast op nieuwe ‘projecten’: jonge vrouwen om te stalken en te vermoorden, terwijl hij zijn eigen vrouw op afstand houdt. We zien de agente in haar uppie haar baantjes trekken in een leeg zwembad en het onderzoek naar zich toetrekken, terwijl ze alle mannen die ze ontmoet van zich afhoudt, tenzij ze jong en aantrekkelijk zijn. Alleen dan heeft ze interesse in een enkele, opwindende nacht samen.

MISLUKT VADERSCHAP

De serie heeft drie seizoenen nodig voordat Jamie en Gilliam elkaar eindelijk ontmoeten, en wij meer ontdekken over zijn drijfveren en haar obsessie om hem te ontmaskeren. Dan wordt het pas echt schokkend. Ik zal er niet te veel over vertellen om niet te veel weg te geven, dat zou zonde zijn. Maar de sleutelzin komt uit de mond van de katholiek gedoopte en in een weeshuis opgevoede moordenaar, van wie de moeder zelfmoord had gepleegd nadat de vader was vertrokken: ‘Alle kinderen zijn eenzaam’. Daar begint zijn ellende, daar opent zich de afgrond waar hij als kind in is getuimeld, om er nooit meer uit te ontsnappen. Mislukt vaderschap en diepe eenzaamheid, is de voortdurende suggestie van The Fall, zijn diep met elkaar verbonden. Om koud van te worden.

Stefan van Dierendonck is schrijver en theoloog. Hij publiceerde in maart 2017 zijn tweede roman ‘En het sneeuwde in Rome’ (Uitgeverij Thomas Rap/De Bezige Bij).

THE FALL IS TE BEKIJKEN OP NETFLIX. DE KRO ZOND DE EERSTE TWEE SEIZOENEN UIT.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken