Menu

Premium

Een goed hotel

Het valt niet mee om een hotel te vinden in Amsterdam rond de Kerstdagen. Na goed zoeken vindt Els eindelijk een hotel. Bij de balie wacht ze rustig haar beurt af. Opeens hoort ze zeggen: ‘Hé, jij daar. Wegwezen, dit is geen hangplek voor zwervers.’ Els ziet een vrouw met een hoofddoek en een lange jurk staan en voor ze het weet flapt ze er uit: ‘Ze hoort bij mij.’ Els omhelst de vrouw om te laten zien dat ze elkaar kennen en neemt een tweepersoonssuite.

‘Ik lijk wel gek,’ denkt Els, als ze met de vrouw in de lift staat. De kamer is mooi. Het enige probleem is de vrouw, die niet te verstaan is en die stokstijf in het midden van de kamer blijft staan. Het is al half tien en Els heeft nog niets gegeten. Terwijl Els eten bestelt per telefoon, glipt de vrouw de badkamer in. Ze doet de deur achter zich dicht. Het eten komt, maar de vrouw komt niet tevoorschijn. Na verloop van tijd wordt Els ongeduldig en bonkt op de deur. Er komt een weeklagend, jankend geluid uit de badkamer. Na nog een poging gaat de deur op een kier open. De vrouw ligt kermend op de grond. De vrouw kijkt haar aan en gebaart naar haar buik. Dan begrijpt Els het. De vrouw krijgt een baby. Wat nu? Els belt een taxi, maar er zijn geen taxi’s te krijgen om deze tijd. Ook geen dokter. Dan maar 112. De vrouw aan de andere kant geeft instructies en zo wordt het kind geboren op de hotelkamer. Verdwaasd staat Els met het kleine nieuwe leven in haar handen. Ze wikkelt het kind in een handdoek. Een jongetje, geboren op 25 december om 0.03 uur in Amsterdam Zuidoost.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Passage van de Heer

De instelling van het Pascha volgens Exodus 12 vormt de introductie op het grote verhaal van de uittocht. Deze instelling wordt gesitueerd tussen de aankondiging (11,1) en het ten uitvoer brengen van de tiende plaag (12:29). Nog voordat God de bevrijding van zijn volk uit Egypte van start laat gaan, vindt er een ‘religieuze anticipatie’ op dit heilsgebeuren plaats. Men kan er ten minste twee tijdsdimensies in onderkennen: een van onvoltooid verleden tijd én een van toekomende tijd. Zo wordt de viering van het Pascha een ‘heilshistorisch knooppunt’ in de tijd.

Nieuwe boeken