Menu

Premium

Gelovigen zijn niet bevoegd

In de kerkbouw op hun plaats gezet

Eeuwenlang heeft de kerk het zonder kerk gedaan. Reeds in Handelingen is te lezen, dat de vroege gemeente gewend was samen te komen in de synagoge. En daar ook reeds blijkt dat niet lang goed te gaan: Paulus verlegt zijn prediking naar een huis naast de synagoge (Hand. 18:7). Zo ging het drie eeuwen lang. Als de gemeente een eigen onderdak had, was dat in een door een rijkaard ter beschikking gesteld huis. De eetzaal was daar geschikt als vergaderruimte, een andere ruimte werd ingericht voor de doop en daarnaast was er meestal wel een catechisatielokaal. Huiskerken, daarmee kon de gemeente zich uitstekend redden. Niets wijst erop, dat er in die begintijd heilige ruimten waren. Er was uitdrukkelijk geen altaar. Als de gezamenlijke maaltijd geliturgiseerd wordt tot een eucharistie, gebruikt men daarvoor een tafel die in het midden gezet wordt. Ook daar is niets heiligs aan. Heilig is hoogstens de handeling, of de gemeente, de gemeenschap der heiligen.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Passage van de Heer

De instelling van het Pascha volgens Exodus 12 vormt de introductie op het grote verhaal van de uittocht. Deze instelling wordt gesitueerd tussen de aankondiging (11,1) en het ten uitvoer brengen van de tiende plaag (12:29). Nog voordat God de bevrijding van zijn volk uit Egypte van start laat gaan, vindt er een ‘religieuze anticipatie’ op dit heilsgebeuren plaats. Men kan er ten minste twee tijdsdimensies in onderkennen: een van onvoltooid verleden tijd én een van toekomende tijd. Zo wordt de viering van het Pascha een ‘heilshistorisch knooppunt’ in de tijd.

Nieuwe boeken