Menu

Premium

Hardnekkige misverstanden over Kronieken

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Deel 1: plaats in de tradities

De geringe aandacht die het boek Kronieken tot voor kort binnen de christelijke traditie ten deel viel is een direct gevolg van de plaats die dit geschrift binnen de christelijke canon heeft gekregen. Kronieken volgt daar onmiddellijk op 1-2 Samuël en 1-2 Koningen, waardoor het min of meer een herhaling lijkt van deze boeken. Deze indruk wordt bovendien nog versterkt, doordat deze werken – inclusief 1-2 Kronieken – in christelijk spraakgebruik vaak worden gerubriceerd onder de noemer ‘historische boeken’, een weinig doeltreffende, zelfs misleidende benaming. Bovendien is de titel waarmee het boek Kronieken in de Septuaginta is getooid er ongetwijfeld verder schuld aan dat het geschrift binnen de christelijke traditie betrekkelijk weinig aandacht heeft gekregen. Het wordt daar immers aangeduid als Paraleipomena: ‘dat wat is blijven liggen’, namelijk in 1-2 Samuël en 1-2 Koningen. Daardoor wordt de suggestie gewekt dat Kronieken niet op eigen benen kan staan, maar alleen vanuit Samuël-Koningen zinvol te lezen zou zijn.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken’

Het vijfde boek van Mozes spreekt in hoofdstuk 4 dankbare verbazing uit over Gods verbondenheid met zijn volk in Mozes. In de hele geschiedenis van God met de mensheid kwam zo’n unieke verbondenheid niet voor (Deuteronomium 4:32-33). De beproevingen logen er niet om, maar ook Gods wonderdaden niet (4:34). Jullie boffen dat jullie dit te zien gekregen hebben (4:35) en je hebt zijn woorden ook nog mogen horen (4:36). God zelf heeft jullie bevrijd (4:37). Onderhoud dan zijn geboden, dan is deze band niet kapot te krijgen en zal het jullie goed gaan (4:40).

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Brood genoeg voor iedereen

In het Evangelie van Johannes heeft Pasen een belangrijke plek. ‘De inzichten van na Pasen zijn leidinggevend in dit Evangelie en hebben hun stempel gedrukt op het verhaal van Jezus vóór Pasen,’ schrijft professor Martin de Boer. Je moet dus niet alleen de gebeurtenissen rond Pasen, maar ook de rest van het Evangelie lezen in dat licht. Het teken van het brood in Johannes 6 kan dan ook gelezen worden als een opmaat naar Pasen. En zo is er in de uitleg ook een verbinding te maken naar het eten van het Pesachmaal in Jozua 5.

Nieuwe boeken