Menu

Premium

Het einde komt!

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Een donderpreek in Ezechiël 7

We krijgen nogal wat over ons heen als we Ezechiël 7 lezen. Het is een van woede doortrokken tekst. De vele herhalingen versterken de retorische effecten die deze tekst kennelijk wil sorteren. De God die hier bij monde van de profeet aan het woord is, richt zich in een uitermate stevige ik-stijl tot de ‘aardbodem van Israël’. Strikt genomen krijgt de profeet de opdracht zich te richten tot de adama. Dat sluit ook aan bij Ezechiël 6:2, waar de profeet zich moet richten tegen de ‘bergen van Israël’, zij het dat het daar gebruikte voorzetsel het ‘tot’ explicieter tot uitdrukking brengt.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken’

Het vijfde boek van Mozes spreekt in hoofdstuk 4 dankbare verbazing uit over Gods verbondenheid met zijn volk in Mozes. In de hele geschiedenis van God met de mensheid kwam zo’n unieke verbondenheid niet voor (Deuteronomium 4:32-33). De beproevingen logen er niet om, maar ook Gods wonderdaden niet (4:34). Jullie boffen dat jullie dit te zien gekregen hebben (4:35) en je hebt zijn woorden ook nog mogen horen (4:36). God zelf heeft jullie bevrijd (4:37). Onderhoud dan zijn geboden, dan is deze band niet kapot te krijgen en zal het jullie goed gaan (4:40).

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Brood genoeg voor iedereen

In het Evangelie van Johannes heeft Pasen een belangrijke plek. ‘De inzichten van na Pasen zijn leidinggevend in dit Evangelie en hebben hun stempel gedrukt op het verhaal van Jezus vóór Pasen,’ schrijft professor Martin de Boer. Je moet dus niet alleen de gebeurtenissen rond Pasen, maar ook de rest van het Evangelie lezen in dat licht. Het teken van het brood in Johannes 6 kan dan ook gelezen worden als een opmaat naar Pasen. En zo is er in de uitleg ook een verbinding te maken naar het eten van het Pesachmaal in Jozua 5.

Nieuwe boeken