Menu

None

Inspirerende leraar

Dit artikel is een gratis introductie op het nummer van Ouderlingenblad (2022, nr. 1). Onderaan het artikel vind je de andere bijdragen uit het nummer. Ben je benieuwd naar andere nummers van Ouderlingenblad? Bekijk dan alle artikelen.

Goochem

In deze rubriek komen (chassidisch) joodse parabels en wijsheden, sprookjes en legenden aan de orde die vaak bijzondere levenslessen bevatten. Goochem is een leenwoord uit het Jiddisch: slim, geslepen. Verwant aan de Hebreeuwse woorden chacham (wijs mens) en chochmah (wijsheid).

Logo rubriek Goochem(bn.; -er, -st) (inform.) ‘slim, gewiekst’: een goocheme kerel. Ontleend aan Jidd. < Hebr. hāhām ('wijs')

Tijdens een reünie van zijn oude school komt Nathan een oud-docent tegen. ‘Kent u me nog na al die jaren?’ ‘Sorry, nee. Je moet me even helpen.’ ‘Nathan.

Ik heb u in de derde en vierde klas gehad. Ruim tien jaar geleden.’ ‘Nu je het zegt, herken ik je weer. Wat is er van jou geworden?’ En dan vertelt Nathan dat hij ook docent is geworden, omdat hij hem zo inspirerend vond. Hij had ontdekt hoe groot de invloed is die je als leraar op leerlingen kunt hebben.

‘U heeft mijn leven voorgoed veranderd’, zegt Nathan. ‘Hoe dan?’ ‘Weet u nog dat incident in mijn klas met dat dure horloge?’ ‘Nu moet je me nogmaals helpen.’ ‘Een klasgenoot had van zijn ouders een prachtig gouden horloge gekregen voor zijn verjaardag. Iedereen was natuurlijk stinkend jaloers. Ik ook. Toen het klokje tijdens de pauze op zijn tafeltje lag, heb ik het in een onbewaakt ogenblik gepakt en in mijn broekzak laten glijden.

Mijn klasgenoot was woest, vertelde het aan u en de hele klas moest nablijven. Daarna heeft u ons allemaal op een rijtje gezet en moesten we onze ogen sluiten. Eén voor één heeft u onze broekzakken leeg gemaakt en toen vond u het horloge terug. Bij mij. Ik kon wel door de grond zakken. Maar u heeft er verder geen woord meer aan vuil gemaakt. Ook de maanden daarna niet.’

De leraar keek Nathan verbaasd aan, alsof hij het allemaal niet begreep. ‘U weet het voorval vast nog wel.’ De leraar knikte. ‘Op dat moment heeft u mijn leven gered. Mijn waardigheid teruggegeven. Want u had me ook een stevige preek kunnen geven, ik was afgegaan voor de rest van de klas. Dat had ik zonder twijfel verdiend. Maar u zweeg na afloop, alsof er niets was gebeurd. Ik ben u er nog altijd dankbaar voor, want mijn klasgenoten hebben nooit geweten dat ik die dief was.’ ‘Dat is goed mogelijk.’ ‘U wist het als enige wel, maar sprak me er nooit op aan.’ ‘Je vergist je. Ik wist helemaal niet dat jij die dief was.’ ‘Maar u heeft dat ding toch uit mijn zak gehaald?’ ‘Klopt.

Maar bij het doorzoeken van alle zakken hield ook ik mijn ogen gesloten.’

 

Iedereen was natuurlijk stinkend jaloers

Commentaar

Dit is mijn ingekorte versie van het bijzondere verhaal van Yosef Yitschak Jacobson, chassidische rabbijn (uit de Chabad-traditie) in New York. De originele versie is in een filmpje op YouTube terug te vinden. Vooral de slotzin van Jacobson’s vertelling én de stilte die erop volgt zijn indrukwekkend. Zijn pretoogjes én wijze commentaar voegen nog het nodige toe. Deze rabbijn laat zien dat je sommige verhalen beter kunt hóren dan lezen. Toch heb ik het opgeschreven, omdat het anders misschien onopgemerkt zou blijven.

Zulke inspirerende leermeesters en wijze leiders hebben we hard nodig. Ze zijn niet alleen rechtvaardig, maar ook barmhartig. Ze willen leerlingen of volgelingen niet vastpinnen op hun gedrag, niet aan de schandpaal nagelen bij een misstap. Dit soort leraren

blijft mensen zien door juist niet te zien. Door kwalijk gedrag wel te benoemen, maar ook door de vingers te zien. Zonder de negatieve gevolgen te bagatelliseren. Of beter gezegd: door een ‘overtreder’ niet te laten samenvallen met zijn ‘overtreding’, zodat hij weer mens kan worden en zijn waardigheid terugkrijgt. Iets waarvan hij zichzelf heeft beroofd.

Zo’n wijze levensles vergeet je nooit weer en helpt om zelf later zo’n soort leermeester te worden.

Iemand die niet wil zien of wil onthouden wat een ander verkeerd heeft gedaan. Maar die stimuleert om zaken recht te zetten zonder aanzien des persoons.

Wie bovenstaand verhaal ter harte neemt, heeft grote kans om ooit een dergelijke leraar of inspirator te worden.

  • Heeft u ooit een leraar of inspirator gehad die u een levensles heeft geleerd die u nooit meer bent vergeten? Wat was die les?
  • Op welke manieren kun je een voorbeeld van menselijke waardigheid voor anderen zijn? Bijvoorbeeld met het oog op een nieuwe generatie?

Gottfrid van Eck is theoloog, verhalenverteller en muzikant. Hij is een groot liefhebber van de Joodse verhalen-traditie en geeft er persoonlijk commentaar op. Voor contact en info, zie: www.wilde-eendproducties.nl

Lees meer uit dit nummer van Ouderlingenblad

Het verhaal van twee tempels…

Johan ter Beek schreef het boek Tempel, over oude verhalen en nieuwe betekenis. Voor hier schreef hij, in de vorm van een parabel, over wat hem bewoog zijn boek te publiceren. Nieuwsgierig geworden…? Zie ook www.tempeltheologie.nl
[lees verder]

Tussen klooster en co-housing

De laatste 10 à 20 jaar zijn er in ons land heel wat nieuwe religieuze leefgemeenschappen gekomen. Dat maakt nieuwsgierig: waarom een leefgemeenschap? hoe leven de mensen daar? welke religieuze beleving of – uiting kenmerkt hen? Hier een verhaal ‘van binnen uit’. [lees verder]

Goede voornemens

Een nieuw jaar ligt voor ons. Ik laat de kaartjes met alle goede wensen nog even hangen. Fijn om ze zo nog weer te kunnen lezen, het contact te voelen, het handschrift te herkennen. De goede wensen en brieven spiegelen iets van het contact en de droom van verlangen en verbinding die tussen mensen leeft. [lees verder]

In gesprek over engelen

Engelen zijn in de Bijbel ‘gezanten’ of ‘boodschappers’ van God. Zij spelen een belangrijke rol in het contact tussen hemel en aarde. Hoe is dat in onze tijd? Wat betekenen engelen voor ons? En hoe kunnen we hier samen over praten?
[lees verder]

Help, een autist in mijn kerk!

Tegenwoordig is – gelukkig – autisme in de samenleving geen onbekend verschijnsel meer. Maar hoe is dat in onze kerkelijke gemeenten? Wat weten we ervan? Hoe gaan we daar met autisten om? Wat hebben zij aan ons – en wij aan hen?
[lees verder]

Megakerken in Nederland

Nu eens niet over de ontkerkelijking in Nederland, maar over (nieuwe) megakerken. Waar komen die vandaan? Hoe zijn ze te herkennen? En zegt hun bestaan en groei iets over de toekomst in kerkelijk Nederland? [lees verder]

Paolo cognetti – de acht bergen

Twee jongens, vrienden, die verschillend opgroeien en een ander leven leiden. Maar ook: de vader van één van beide jongens, die een centrale rol speelt. Vriendschap, levensloop, bestemming… het komt allemaal aan bod. [lees verder]

‘Zieltjes winnen…’

Wat is de plek van het christelijk geloof op de markt van welzijn en geluk? Is het een kraampje als willekeurig elk ander kraampje met ongeveer dezelfde spullen? Of kun je daar iets krijgen dat nergens anders wordt aangeboden? Over zulke vragen gaat het. [lees verder]

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken