Menu

Premium

Jacobus in Santiago

Een leven na de bijbel

Naar verluidt is het file-lopen voor wie pelgrimeert naar Santiago de Compostella in Spanje. Hoewel er al sinds de 4e eeuw pelgrims naar deze plaats gaan, is de laatste jaren het enthousiasme voor deze pelgrimage enorm gegroeid. Mensen met een burn out, in een periode tussen twee banen, gepensioneerden, maar ook moslims: velen weten de weg naar Santiago te vinden. Er is ook een Genootschap van Sint Jacob, waar pelgrims ervaringen delen, jacobalia worden verhandeld (foto’s of souvenirs vallen hier niet onder, zo meldt het Genootschap) en de papieren te koop zijn die toegang geven tot overnachting in de refugio’s langs de camino. Of degene naar wie deze plaats is genoemd iets heeft uit te staan met de schrijver van de brief die is opgenomen in onze canon, is langs de lijn van de historie niet zeker. Schrift en traditie geven echter gezamenlijk voldoende informatie om tot een voorzichtig portret te komen. Laten we langs deze lijnen op weg gaan naar Jakobus en proberen niet te verdwalen.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Blijf in mijn liefde’

De zesde zondag na Pasen, de laatste voor Hemelvaartsdag: in de ‘oude bedeling’ (waar zijn al die mooie, veelzeggende Latijnse zondagsnamen toch gebleven?) heet deze zondag Rogate, bidt! Willem Barnard schreef ooit: ‘Na Pasen gaat het van jubelen, Jubilate, via zingen, Cantate, naar bidden, Rogate.’ Zo is het en niet andersom: van expressie naar impressie, van de uitbundige jubel om zijn daden naar het ingekeerde gebed om Gods nabijheid… juist wanneer afscheid nadert.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Nieuwe boeken