Menu

Premium

Je kunt het!

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Bij Matteüs 17:14-20 (genezing en de gelijkenis over het mosterdzaadje)

Gesprek

Leg op een tafel wat schilderspullen onder een kleed: penselen, verf, een blok aquarelpapier en dergelijke.

Als voorganger vraag je of de kinderen onder het doek willen kijken, maar niets zeggen. Fluisterend vraag je: ‘Doen jullie dit wel eens, hiermee schilderen? Vind je het leuk om dit te doen?’

Dan laat je aan de volwassenen een afbeelding van een beroemd schilderij zien en vraag je: ‘Wie van u kan schilderen?’

Vanwege de associatie met een beroemd schilderij zullen niet veel mensen hun vinger opsteken.

‘De meesten kunnen het niet, dat valt me tegen. De kinderen hebben net gezegd dat ze wel kunnen schilderen…’

Bijbel

De leerlingen van Jezus willen ook graag doen wat Jezus doet, maar het lukt hun niet. Ze kunnen bijvoorbeeld geen mensen genezen. ‘Waarom lukt dat niet?’ vragen ze aan Jezus.

Jezus vertelt dan de gelijkenis over het mosterdzaadje. Iedereen weet dat dat piepklein is en uitgroeit tot een grote struik. Met geloof is dat net zo. Wat je wilt, is mogelijk. Je kunt het!

Verwerking

We gaan uit van de situatie dat er geen koor is in de kerk. Als voorganger zeg je dan: ‘Vandaag gaat het lukken, vandaag hebben we een koor en dat bent u! Wilt u lied 923 uit het Liedboek opzoeken: Wil je wel geloven dat het groeien gaat, / klein en ongelooflijk als een mosterdzaad. Wilt u nu gaan staan.’ Je laat het lied twee keer zingen (afspreken met de organist), één keer om te oefenen en daarna echt. Na het zingen zeg je: ‘Dank u wel, u vormt een prachtig koor!’

Misschien lukt ook dit:

Je zegt: ‘Kinderen, pakken jullie ieder drie mensen bij de hand en neem ze mee naar voren.’ (De organist is ingelicht.) De nieuwbakken ‘koorleden’ krijgen het lied uitgereikt. Zij zingen het eerst alleen en daarna wordt aangegeven dat de hele gemeente het nog een keer zingt.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Nieuwe boeken