Menu

None

Kind in het midden

Kind in het midden

Dit artikel is een gratis introductie op het themanummer van TussenRuimte over kind in het midden (2022, nr. 1). Onderaan het artikel vind je de andere bijdragen uit het nummer. Ben je benieuwd naar andere nummers van TussenRuimte? Bekijk dan alle artikelen.

In dit TussenRuimte-nummer staat het theologiserende kind centraal. Ook kinderen horen immers volop bij de kerk. Hoe worden kinderen betrokken bij het geloof, en op welke manier dragen juist zij daaraan bij? Op welke manier kan de christelijke kerk het theologisch perspectief van het kind integreren, hoe gebeurt dit al en welke vernieuwende tendensen zijn er gaande?

Lydia van Leersum-Bekebrede benadrukt in haar dissertatie het belang van agency van kinderen. Er gebeurt al heel veel binnen de kerken – en we moeten de actieve rol van het kind niet over het hoofd zien. Het daagt ons ook uit om naar de huidige praktijken te kijken. Rohan Gideon uit India stelt dat kinderen hun ‘uitvoerend werk’ al in zich dragen, het vraagt van volwassenen om te luisteren; het levert een voller en meer representatief ‘imago dei’ op. Jutta Eilander-van Maaren en Maartien Hutter reflecteren op het onlangs verschenen boek Nooit meer een kleurplaat, een Nederlandstalig handboek, waarin handvatten worden aangereikt om aan de slag te gaan met kindertheologie.

In dit nummer zetten we volop in op praktische voorbeelden en uitwerkingen.

Zo horen we het verhaal van Joy Calang die de concepten van kritische pedagogie inzet bij haar werk op de Filippijnen. Varda Zafar werkt aan boeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 5 jaar in een Pakistaanse en Indiase context.

Zij probeert het gesprek op gang te brengen over religie, toegespitst op de beleving van kinderen. Anna Kostyleva focust zich op oudere kinderen, waarbij het belang van gebed grote aandacht krijgt.

Sam Goyvaerts benadrukt het belang van ritueel en gebruik als een spiegel en educator voor geloofsontwikkeling. En we kijken ook vooruit, bijvoorbeeld met Iris Verbeek die de vraag stelt: welke rol kunnen religie en verbeelding hebben in de basisschoolcontext, specifiek op het gebied van duurzaamheid?

We hopen dat deze bijdragen het gesprek over kindertheologie verder op gang brengen – niet alleen over kinderen, maar juist met het kind in het midden.

Themaredactie: Petra Laagland Winder en Marieke van der Giessen-van Velzen

Lees meer uit dit nummer van TussenRuimte

Petra Laagland Winder & Marieke van der Giessen-van Velzen


kerk. Hoe worden kinderen betrokken bij het geloof, en op welke manier dragen juist zij daaraan bij? Op welke manier kan de christelijke kerk het theologisch perspectief van het kind integreren, hoe gebeurt dit al en welke vernieuwende tendensen zijn er gaande?


Lees verder

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken