Menu

Premium

Kindermoment Herkenning – in liefde

Vijfde zondag van Pasen
Bij Deuteronomium 6,1-9 en Johannes 13,31-35

Uit de bijbel

Tweemaal eerder in het evangelie van Johannes heeft Jezus duidelijk gemaakt aan de Joden met wie hij in discussie treedt, dat ze niet kunnen komen waar hij naar toe zal gaan (Johannes 7,34 en 8,21). Nu Judas vertrokken is om Jezus te gaan verraden (vers 27: Doe maar meteen wat je van plan bent, Judas) is de tijd gekomen om ook de andere leerlingen duidelijk te maken, hoe de weg van Jezus zal verlopen. Een weg waardoor de grootsheid van Jezus zichtbaar zal worden. Bij de evangelist Johannes draait het dan niet om de kruisiging, maar om de verhoging van de Heer. In het eerste hoofdstuk, het kerstverhaal van Johannes, is duidelijk geworden dat de oorsprong van de Heer in de hemel is, en dat het goddelijke woord daar naartoe zal terugkeren. En daar waar Jezus heen zal gaan, daar kunnen de leerlingen niet komen (vers 33). Maar de leerlingen kunnen wel uitdragen dat ze verbonden blijven met hun heer. Door het nieuwe gebod te onderhouden: heb elkaar lief.

Dit ‘nieuwe’ gebod is in feite niet zo nieuw. Het is zeer verwant met Deuteronomium 6,5 (Heb de Heer lief boven alles) en met Leviticus 19,18 (Heb je naaste lief als jezelf, ik ben de Heer). Het nieuwe is niet gelegen in de inhoud van het gebod, maar eerder in een nieuwe tijd, die het markeert. Dit gebod is de nieuwe ordening (het Griekse woord ‘entole’ – gebod – draagt die kant van ordening ook in zich) van het koninkrijk van God dat aanbreekt. Zoals Jezus ook in de Bergrede heeft uitgelegd hoe anders dat koninkrijk van God zal zijn. Een nieuw gebod, een nieuwe ordening, een nieuwe tijd.

Het nieuwe gebod dat de leerlingen meekrijgen en straks in Johannes 15,12-17 nog verder zal worden uitgewerkt, is geworteld in de daad van Jezus zelf. Het motief om lief te hebben is gelegen in de liefde van Jezus, die liefde zet de liefde, die door zijn leerlingen getoond zal worden in beweging. Jezus legt met zijn leven en met het geven van zijn leven een nieuw fundament onder het oude gebod van liefde voor God en je naaste.

Met de kinderen

Opnieuw een zondag onder het thema ‘Herkenning’ – deze keer met als bijzonder perspectief: ‘In liefde’. Liefde kent vele vormen, waar verliefdheid er een van is, maar ook verlangen, iemand missen en de herinnering levend houden horen erbij.

In de kerk

Mensen geven opdrachten aan elkaar. Mensen krijgen opdrachten van elkaar.
Dikwijls kun je aan de opdracht herkennen wie hem gegeven heeft.
Wie zou de volgende opdrachten kunnen geven?
Kies opdrachten die bij de leeftijd van de kinderen passen

Ga jij maar eens even in de hoek staan! meester / juf
Handen omhoog of ik schiet! overvaller / (bank)rover
Kun je alsjeblieft wat harder praten? slechthorend iemand
Ruim je kamer op! ouders
Maak een zweefrol en radslag achter elkaar! Gymdocent
Aan deze kassa moet u met een pinpas betalen. Kassabediende
Geef acht! militair bevelhebber

Kunnen de kinderen nog andere voorbeelden noemen?

Extra: gedicht

Als de liefde niet bestond
Zou het leven anders zijn
Zou de wereld leger zijn
Zouden mensen armer zijn
Als de liefde niet bestond.

Als de liefde niet bestond
Zouden we elkaar niet vinden
Zou niets ons met elkaar verbinden
Zouden we elkaar verslinden
Als de liefde niet bestond.

Als de liefde niet bestond
Wat zou dan nog van waarde zijn?
Wie zou er nog gelukkig zijn?
Wie zou er nog echt menselijk zijn?
Als de liefde niet bestond

Liefde voor vrienden en liefde voor vreemden
Liefde voor naasten, voor al wat leeft
Zonder liefde waren wij ontheemden
Goddank, voor alles wat liefde ons geeft.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken