Menu

Premium

Kindermoment: Nu zie ik het!

Pasen

Bij Exodus 14:9-14 en Johannes 20,1-18

Het is Pasen. Bij (een aantal van) de vrienden van Jezus begint het een beetje te dagen. En Maria van Magdala in de tuin gaat het werkelijk zien – de Heer is opgestaan!

Uit de Bijbel

In de opstandingsverhalen van de evangeliën speelt Maria Magdalena een heel belangrijke rol. Zij is als vrouw(!) de eerste die getuige wordt van de opstanding! Bij Johannes is Maria wel het meest nadrukkelijk aanwezig, namelijk door haar gesprek met de Heer, die ze voor de tuinman aanziet. Vergeleken met de andere evangelisten richt Johannes alle aandacht allereerst op háár: zij is het die op de eerste dag van de week het graf van Jezus komt bezoeken. Johannes 20:1 wekt de indruk dat ze alleen gekomen is in tegenstelling tot de andere evangeliën. Alleen het meervoud in het volgende vers (‘wij weten niet’) verraadt mogelijk dat er nog anderen – vrouwen? – aanwezig waren. Maria brengt de goede boodschap (angellousa, ons woord engel zie je er in terug) van de opstanding aan de leerlingen over. Wat verder bij deze zondag opvalt, is de koppeling aan de lezing van het volk bij de Rietzee uit Exodus 14. Het volk laat Mozes haarfijn weten wat ze van de situatie vinden. Alsof er geen graven in Egypte waren, waar ze in terecht konden bij hun overlijden. Nu staan ze ingeklemd tussen de zee (symbool voor de dood) en de woestijn (idem). Mozes heeft de woorden van God goed onthouden (vers 3-4), dus ook dat dit niet het einde zal zijn van het volk. Nee, de doorgang door de Rietzee, de dood, markeert juist een nieuw begin. Ook dit graf blijft leeg. Althans voor de Israëlieten… de farao en zijn soldaten, zij zullen hier wel ‘hun Waterloo’ vinden. Maar wat nodig is, is het vertrouwen op de Heer. Vertrouwen dat de Heer zijn belofte gestand zal doen. Het beloofde land in zicht krijgen, de bevrijding, is niet een happy end van hun leven, het is het begin ervan.

Vertrouwen ook dat het geen strijd is waar mensenhanden aan te pas komen, zoals vers 14 zegt: de Heer zal voor u strijden, u hoeft zelf niets te doen. Bevrijding heeft altijd de lastige betekenis van het aan jou plaatsvinden. Er zijn er maar weinigen die zichzelf kunnen bevrijden als een Houdini, de eigen ketenen kunnen losmaken. Of jezelf aan je haren uit het moeras trekken. Nee, bevrijding wordt geschonken door anderen die voor jou strijden, zoals in situaties van oorlog. Die overwinning die God behaalt over de farao, eenzelfde overwinning zien we terug op de vroege morgen in de tuin van het graf. Maria heeft het gezien, ze heeft haar Heer waargenomen, haar meester. Maar deze nieuwe Mozes zal niet verder met haar meetrekken, ze moet op eigen kracht verder. Houd mij niet vast, maar vertel van het lege graf. Het begin van de bevrijding en dat op een morgen die nog maar net begonnen is.

Met de kinderen

Het is Pasen. Vandaag is het de eerste paasdag in de telling van Pasen naar Pinksteren. Waar in de paastijd met het telbord* gewerkt wordt, kan er vandaag alvast op gewezen worden en de telvellen aan de kinderen worden meegegeven met eventueel zeven stickertjes voor de eerste zeven dagen.

In het projectdeel* constateren we dat de kerk nu werkelijk schoongemaakt is. Alle platen zijn opgehangen. Het beeld is duidelijk.

Of toch niet? Als alle platen op de grond gevallen zijn, ontdekken we dat er iets heel nieuws te zien is.

In de kerk

Bij dit materiaal hoort een paasviering waar ook de kinderen een plaats in hebben. De opzet van deze viering is op aanvraag verkrijgbaar bij info@kinderdienst.nl.

* In Bonnefooi (zie www.kinderdienst.nl) staan projectbeschrijvingen voor de Veertigdagentijd (met platen) en de Paastijd (met telbord) en uitwerkingen (verhalen, navertellingen, werkvormen) voor verschillende leeftijdsgroepen, voor in de kinderdienst. Platen en telbord zijn apart te bestellen.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken