Menu

Premium

Met de kinderen: De zinnen prikkelen

Bij Hooglied 8,5-7.13-14

In mijn gemeente vieren we Hemelvaartsdag samen met andere kerken in een park in de open lucht. Een viering buiten of een bezinnend moment rondom een (dauwtrap)activiteit biedt dé kans om de fysieke beschrijving van Hooglied dichterbij te halen. Hooglied benadrukt de goede schepping en de lichamelijke ervaring van de liefde.

Doe-ding

  • Begin met een moment om de zintuigen te prikkelen, van kinderen en volwassen. Neem de tijd en doe zelf aandachtig mee.

  • Wij zijn een moment stil om ons open te stellen voor wat er is – voor de aarde en de hemel:

  • Kijk eens rond, welke kleuren zijn er om ons heen en wat beweegt er?

  • Luister, wat hoor je?

  • En als je je hand op je hart legt, wat voel je dan?

  • Steek je neus eens in de lucht, wat ruik je?

  • En proef je ook iets? Niet? Steek je tong maar even uit.

  • Vraag de kinderen: Wat zagen jullie, wat hoorden, voelden, roken of proefden jullie?

  • (Alle antwoorden zijn uiteraard goed!)

Inbedding in de liturgie

  • NLB 216: ‘Dit is een morgen’ of NLB 218: ‘Dank U voor deze nieuwe morgen’ kunnen goed aan dit moment voorafgaan en als opmaat dienen.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

Passage van de Heer

De instelling van het Pascha volgens Exodus 12 vormt de introductie op het grote verhaal van de uittocht. Deze instelling wordt gesitueerd tussen de aankondiging (11,1) en het ten uitvoer brengen van de tiende plaag (12:29). Nog voordat God de bevrijding van zijn volk uit Egypte van start laat gaan, vindt er een ‘religieuze anticipatie’ op dit heilsgebeuren plaats. Men kan er ten minste twee tijdsdimensies in onderkennen: een van onvoltooid verleden tijd én een van toekomende tijd. Zo wordt de viering van het Pascha een ‘heilshistorisch knooppunt’ in de tijd.

Nieuwe boeken