Menu

Basis

Onbeperkt geloven

‘Begin met hen erbij te betrekken’

Het kerkelijk leven is nogal eens gericht op mensen die hun verstand kunnen inzetten om te geloven. En zo is het vaak ook georganiseerd. Maar wat als je dat niet kunt? Mag je dan ook meedoen in de kerk? En hoe dan?

Roelie Reiling werkte achttien jaar als predikant in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze is nu net met pensioen en dat geeft haar de ruimte om haar missie voor te zetten: ambassadeur zijn richting de kerken om te zorgen dat deze mensen een betekenisvolle plek in de gemeenschap kunnen krijgen.

Het samenleven met mensen met een beperking heeft Roelie Reiling geleerd om bij de theologie de belangrijke vragen te stellen: ‘Wie is de God die we eren? Wie is er naar zijn beeld geschapen? Ook iemand met een beperking? En hoe dan?’ Basale vragen, juist als je samen met mensen met een beperking zoekt hoe het geloof te beleven.

Reiling werkte in een instelling waar elke zondag twee kerkdiensten waren die helemaal vol zaten. De bewoners van de instelling, maar ook gasten uit andere plaatsen.

Sinds de coronapandemie is er veel uitgezonden via YouTube, wat weer een heel eigen ritueel is geworden. De bewoners kijken dan samen in de huiskamer met elkaar naar de viering, ze zingen mee en bidden mee.

‘Hun verlangens op spiritueel gebied zijn niet zoveel anders’

Volgens Reiling moet je af van de vraag wat mensen met een beperking begrijpen van de viering of van het geloof. ‘Hun verlangens op spiritueel gebied zijn niet zoveel anders. Ze hebben behoefte aan rituelen en als we in de kerk ergens goed in zijn, dan is het daarin.’ ‘We geloven dat het goed is voor een mens om rituelen vol te houden en eraan vast te houden, om de betekenis van rituelen te leren kennen. We danken, bidden en bijbellezen in een volgorde. Dat is de orde van dienst en dat is al een ritueel op zich.

Mensen met een beperking zijn meestal bijzonder ritueelgevoelig. Net als kleine kinderen. Het vaste liedje, gebed, gebaar. Handen vasthouden bijvoorbeeld als je samen bidt. Want gebaar is ook een geloofstaal. Daarin kun je ze meenemen.’

Lichtdragers en Bijbeldragers Reiling vertelt hoe het toegaat in de kerkdiensten in de instelling. ‘In onze kerkdienst hebben we allerlei rollen. We hebben Lichtdragers en Bijbeldragers. Ze komen samen met de ouderling en de dominee de kerk in. Ze leggen het Woord op de liturgische tafel. Dat doen ze met zoveel eerbied. Gods Woord op tafel, want in de kerkdienst hoort Gods Woord. Bij God hoort ook licht. Ze nemen dat heel serieus, het wordt nooit afgeraffeld maar het wordt gedaan met overgave. Het is niet zo moeilijk om hun een rol te geven in de viering. Je moet enige kennis hebben van hoe het bij hen werkt.’

Kerkdiensten in de instelling voor mensen met een beperking verschillen niet zo heel veel van een reguliere viering. De sfeer is losser en vrijer. En de preek is interactiever. Reiling preekt uit het hoofd. Dat betekent dat ze zich heel erg goed voorbereidt. ‘Je wordt gedwongen om duidelijke overgangen te maken, want je kunt niets verdoezelen met mooie woorden.’ Het vraagt om een duidelijk begin, een middenen een einddeel. Het interactieniveau is heel hoog. ‘Ik laat hen meebouwen aan mijn preek. Ik weet waar ik heen wil en zij dragen de bouwstenen aan. Alles wat zij inbrengen, kan ik in mijn preek brengen als zinvol en waardevol.’ Een ander belangrijk element is de lichaamstaal. ‘Ze verstaan lichaamstaal goed en daardoor kunnen ze zien wat de boodschap van God met mij doet.’ Preken gaat met woorden, lichaamstaal en gebaren.

‘De preek moet in het hier en nu gebeuren’

Bij een preek is het belangrijk dat het in de tegenwoordige tijd gebeurt. In de context waarin Reiling voorgaat, hebben de meeste mensen geen beeld bij verleden tijd of toekomst, dus het moet in het hier en nu gebeuren. ‘Het maakt de preek directer en je geloofstaal wordt authentieker. De preek moet door je heen – waar je bij preken in de verleden tijd op een zekere afstand kunt staan.’

Muzikaal begaafd

Ook muziek is een belangrijk onderdeel van de viering. ‘Als je samen muziek luistert, is er geen onderscheid. Mensen met een beperking zijn over het algemeen zeer muzikaal begaafd.’ Muziek troost, heelt, bemoedigt, maakt blij, geeft uiting aan verdrietige emoties, het tilt je op en laat je ‘Halleluja’ zingen. De kerk heeft zoveel soorten muziek in de aanbieding. ‘Ook voor mensen zonder beperking is het een belangrijke geloofstaal, daarin kun je elkaar vinden.’

Orgeluren

‘Op de Veluwe zijn veel orgelliefhebbers, dus daar wilde ik iets mee. Ik kende een organist die me wist te raken met zijn orgelspel. Hij had nooit echt kennisgemaakt met iemand met een verstandelijke beperking, maar hij wilde graag meedoen. We begonnen met ‘orgeluren’. De organist speelde van klassieke stukken tot christelijke muziek. Je kon hem zien spelen met zijn handen en met zijn voeten. Er zaten zo vijftig mensen elke keer in de kerkzaal.

Ouders kwamen met hun zoon die niet praten kon en dit was hun uitje. Je zag aan hem wat gebeuren. Zijn ogen werden transparant, als een soort hemelse helderheid. Ondertussen is dit al veertien jaar een succes. Je brengt een organist, muziek en mensen bij elkaar en het gebeurt. Zoals een kerk altijd probeert om mensen bij elkaar te brengen.’

Talent in feestvieren

Reiling beklemtoont hoe belangrijk het is om mensen met een beperking in de wereld van geloven en alles wat ermee samenhangt te brengen. ‘Als ik het terugbreng tot vier dingen, dan gaat het allereerst om eerbied. Je leert eerbiedig om te gaan met het leven. Het is iets wat groeien moet en wat je leren mag. Iets wat je moet afkijken van andere mensen. Je leert daardoor respect te krijgen voor het leven, voor mensen, voor de natuur. Dat het leven een mysterie is en dat mensen ook dood kunnen gaan. In welke leerschool leer je eerbied?’

En dan zijn er de feesten. Mensen met een beperking hebben een talent in feestvieren. Het begint bij het verheugen erop, de gemeenschap, het lekkere eten en drinken, verhalen muziek. God gaf ons allemaal feesten door het jaar heen, maar ook elke zondag als een feestdag.

De kerk heeft ook troost te bieden aan mensen. Het leven kent hobbels, dalen, begrenzingen, mensen die wegvallen, verhuizingen die je zenuwachtig maken. De kerk heeft zoveel troostmiddelen. ‘Er is muziek, er zijn verhalen, gebaren, vieringen, troostmensen. Onthoud ze dat niet.’

‘De kerk heeft zoveel te bieden aan mensen met een beperking’

Ook is de gemeenschap een belangrijk gegeven in de kerk. ‘Een kerk wil gemeenschapstichtend zijn. Een voetbalvereniging wil dat ook en een koor ook. Zij zetten het middel voetbal of muziek in. Voor veel mensen zijn zulke groepen van belang om van betekenis te zijn. De kerk zegt dat de gemeenschap een belangrijke waarde heeft. Iedereen is uniek en geliefd. Maar we zouden niets zijn zonder God en zonder elkaar. We vieren dat we broeders en zusters zijn en we benadrukken op allerlei manieren het gemeenschap zijn.’

Dit zijn zo al vier redenen waarom het van belang is om mensen met een beperking de wereld van kerk en geloof niet te onthouden volgens Reiling: ‘Deze redenen zijn nog afgezien van christelijke motieven, zoals samen het Lichaam van Christus zijn.’

‘Ga de relatie aan’

Er zijn kerken die zich verlegen voelen in de omgang met mensen met een beperking. Dat is verdrietig. Hoe kunnen ze iets voor hen en voor hun ouders kunnen betekenen? ‘Kijk in je gemeenschap welke ouders een kind of broer of zus met een beperking hebben. En vraag wat je als kerk zou kunnen betekenen. Ouders, broers of zussen hebben vaak al veel te maken met het organiseren en aanvragen van zorg. Ze moeten steeds weer vechten voor hen en voor hen spreken. In de kerk is daar dan geen energie meer voor over.

Zorg dat je hen daarin ondersteunt, zodat zij zich niet gaan voelen alsof hun kind, broer, zus een probleem is voor de gemeenschap, maar ook een mens is met gaven en talenten. Kun je als kerk zelf weinig betekenen, koester dan de plekken waar vieringen zijn voor mensen met een beperking. Wees ervan op de hoogte, collecteer of steun hen op andere manieren. Stuur af en toe een groepje catechisanten om een viering mee te vieren.’

Een eigen taak

‘We kregen geregeld gasten in de kerkdiensten van de instelling. Op een keer ouders met hun zoon die ernstig verstandelijk beperkt was. Ze gingen aarzelend zitten. Een paar weken later waren ze er weer en daarna bleven ze komen. Ze vertelden dat zij zich thuis voelden in hun kerkgemeenschap, maar dat ze moe werden van de manier van omgaan met hun zoon. Hij bleef er in de kindernevendienst hangen. Ze merkten dat hun zoon zich steeds meer ging thuis voelen in de kerkdiensten van de instelling. Hij deed mee, zong mee en bad mee. Op een zondag gaf de koster hem een collectezak om te collecteren bij de deur. De ouders stonden erbij, ze waren zo trots. Hij had een taak.’

‘Mogen mensen met een verstandelijke beperking een waardevolle taak op zich nemen? In een rol ga je een relatie aan’, benadrukt Reiling. ‘Het geeft je de mogelijkheden om in een relatie te staan te staan met anderen en om van betekenis te zijn. Zo kun je als kerk op een laagdrempelige manier al van betekenis zijn voor mensen met een beperking.’

Tips van de Redactie

onbeperktgeloven.nl
Biedt een schat aan informatie en concrete handvatten om het geloof te beleven met mensen met een beperking. Niet alleen voor vieringen, maar ook voor catechese.

roeliereiling.nl
Voor lezingen en gemeenteavonden en voor vragen hoe je als gemeente ouders van kinderen met een beperking kunt ondersteunen.

Renate Japenga is predikant in opleiding aan de Protestantse Theologische Universiteit en redactielid van TussenRuimte.

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken