Menu

Premium

Onderweg

Inmiddels heb ik een aardig voorraadje boeken over de pelgrimsreis naar Santiago de Compostella. Boeken over mensen die in hun eentje de lange weg naar de stad zo vlak bij Finisterra, het ‘einde van de wereld’ in het noordwesten van Spanje ondernamen. Een reis naar het Keltische gedeelte van het Iberisch Schiereiland. Een reis die ooit begint bij de eerste stappen die je van je eigen huis uit zet. Mooi zijn de beschrijvingen van mensen die alleen of hooguit met zijn tweeën gaan. Na de eerste stappen volgen er vele, maar daarbij ook de soms bloedende blaren, onwillige knieën en ruggen, ongemakkelijke slaapplekken, bizarre ontmoetingen. En vooral in het noorden van Frankrijk veel eenzame momenten. De motieven van degenen die zo’n voettocht ondernamen, waren vaak verre van religieus. Wel was het onmiskenbaar, dat onderweg de religie een steeds grotere rol ging spelen. Het is makkelijk om dan in clichés te vervallen, als: ‘Je wordt op jezelf teruggeworpen, je komt jezelf tegen.’ Wie alleen gaat, vindt in zichzelf vaak niet de meest aangename reisgenoot. Daarbij komt dat onderweg in Vlaanderen en Frankrijk de motieven van de pelgrim soms verward worden met die van de landloper. Argwaan overheerst soms het gevoel van gastvrijheid.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Blijf in mijn liefde’

De zesde zondag na Pasen, de laatste voor Hemelvaartsdag: in de ‘oude bedeling’ (waar zijn al die mooie, veelzeggende Latijnse zondagsnamen toch gebleven?) heet deze zondag Rogate, bidt! Willem Barnard schreef ooit: ‘Na Pasen gaat het van jubelen, Jubilate, via zingen, Cantate, naar bidden, Rogate.’ Zo is het en niet andersom: van expressie naar impressie, van de uitbundige jubel om zijn daden naar het ingekeerde gebed om Gods nabijheid… juist wanneer afscheid nadert.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Nieuwe boeken