Menu

Premium

Ongevraagde hulp

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Bij Jeremia 15,15-21 en Lucas 5,1-11

Ongevraagde hulp

Verhaal

Myra is heel goed in knutselen. Ze maakt de mooiste dingen met papier. Ze knipt en vouwt en plakt. Haar vriendje Timo komt woensdagmiddag bij haar spelen. Het regent, dus gaan ze binnenspelen. Timo houdt niet echt van knutselen, maar goed: als het pijpenstelen regent, dan moet je iets. Dus ze gaan samen knutselen. Ze zijn al een poosje bezig. Dan zegt Timo: ‘Myra, je doet het niet goed.’ En hij begint uit te leggen hoe het anders moet. ‘Nee,’ zegt Myra, ‘als je het zo doet als jij zegt, dan wordt het juist heel lelijk.’ Maar Timo houdt vol: ‘Toch doe je het niet goed. Kijk maar, het valt helemaal uit elkaar.’ Myra wordt boos en bijt hem toe: ‘Wie weet er nu het meeste over knutselen, jij of ik? Ik knip en plak iedere middag uit school. Jij voetbalt dan altijd, daar bemoei ik mij toch ook niet mee, als jullie aan het voetballen zijn? Jij doet het één keer en je denkt meteen dat jij het beter kunt…’

Gesprek

Kun je vertellen hoe het komt dat Myra en Timo ruzie krijgen? Waar ben jij zelf goed in? En hoe vind je het als iemand jou ongevraagd komt helpen? Luister je dan meteen naar haar/hem? Zou het helpen als het jou niet gelukt is iets te maken, om dan hulp van iemand anders aan te nemen? Vandaag horen we een verhaal over een visser; en de zoon van een timmerman zegt tegen hem hoe hij moet vissen. Is dat niet vreemd? Je zou denken van wel. Toch wordt de visser niet boos, maar hij gehoorzaamt de timmermanszoon op zijn woorden.

Leestip

Gebed/gedicht over vertrouwen (Psalmen 18) in de versie van Karel Eykman, uit: Een knipoog van U zou al helpen, Zoetermeer 2013, p. 31.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Opdat ook jullie doen wat Ik jullie heb gedaan’

Volgens de inmiddels overleden opperrabbijn Jonathan Sacks zijn voor een gemeenschap deze drie zaken het belangrijkst: ouders, leraren en gedenken. Ouders en leraren moeten kinderen vertellen over het verleden, om wat toen fout ging in de toekomst te voorkomen en het goede te doen. De onderwerpen in de lezingen van vandaag bevestigen dat belang. Het vertrek uit de slavendienst in Egypte en de voetwassing door Jezus worden nog steeds verteld en herdacht.

Nieuwe boeken