Menu

Premium

Preekillustraties: Navolging

Met God maak je geen pas op de plaats, maar bewandel je een weg.
D. Bonhoeffer

Als je een roos van Christus bent, weet dan dat jouw wandel onder de doornen moet zijn.
M. Luther

Wie blijft in Gods liefde gaat niet de voorgeschreven weg die door de wereld als voortreffelijk wordt gezien, maar hij gaat zijn eigen, onbegrijpelijke, vaak dwaze wegen.
D. Bonhoeffer

God is een God die draagt. De Zoon van God droeg ons vlees. Hij droeg daarom het kruis, Hij droeg al onze zonden en bracht op die manier verzoening.

Zo is ook de volgeling tot dragen geroepen. Daarin bestaat het christen-zijn. Zoals Christus in het dragen de gemeenschap met de Vader bewaart, zo leidt het dragen van de volgeling tot gemeenschap met Christus.
D. Bonhoeffer

Het kruis dragen betekent niet een ongemakkelijk en zwaar lot torsen, maar het is het lijden doorstaan dat volgt uit de verbondenheid met Christus. Zijn kruis dragen is niet een toevallig, maar een noodzakelijk lijden. Het kruis dragen is geen lijden dat voorkomt uit ons natuurlijke bestaan, maar uit ons bestaan als christen.
D. Bonhoeffer

Een christendom zonder de levende Jezus Christus blijft onvermijdelijk een christendom zonder navolging. En een christendom zonder navolging is altijd een christendom zonder Jezus Christus. Dat is slechts een idee, een mythe.
D. Bonhoeffer

Gezegend zijn zij voor wie navolging van Jezus Christus niets anders inhoudt dan leven uit de genade en voor wie de genade niets anders betekent dan navolging. Wie op deze manier christen is geworden, heeft ervaren dat het woord van genade zich over hem heeft ontfermd.
D. Bonhoeffer

Niet de navolging maakt tot kinderen, maar het kindschap maakt tot navolgers.
M. Luther

Navolging is vreugde.
D. Bonhoeffer

Wie lijden uit de weg gaat, niet bereid is tot het brengen van offers, mensen naar de mond praat en bang is voor kritiek, wie uit is op populariteit en gevoelig is voor rijkdom,
gaat een andere weg dan zijn Heer en Meester.
D. Langhenkel, uit: ‘Eyeopeners’

Mensen kunnen er wel eens bedroefd en moedeloos van worden, als ze zien dat het leven van Onze Heer Jezus Christus en van de heiligen zo streng was en zoveel inspanning vergde, maar een mens maar weinig daarin presteert en zich daartoe ook niet geneigd voelt. Daarom denken de mensen, als ze merken dat ze daar zover vanaf staan, vaak dat ze ver afstaan van God en hem niet kunnen navolgen. Maar dat mag niemand doen! Een mens mag nooit denken dat hij ver van God is, noch door zijn gebreken noch door een zwakheid of vanwege wat dan ook. En als je grote gebreken je zo ver van God wegdrijven dat je je niet kunt voorstellen dat je dicht bij God bent, dan moet je er toch van uitgaan dat God dicht bij jou is. Want het is een grote fout, dat de mens God ver van zich af plaatst. Want, of de mens nu ver weg of nabij wandelt, God gaat nooit ver weg. En al kan hij dan niet binnen blijven, hij verwijdert zich nooit verder dan tot vlak voor de deur. Zo is het ook met de strengheid van de navolging. Ga eens na, waarin jouw navolging kan bestaan. Je moet inzien en hebben gemerkt, waartoe je door God het sterkst wordt aangespoord. Want de mensen zijn beslist niet allemaal langs één weg tot God geroepen.
Eckhart

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Blijf in mijn liefde’

De zesde zondag na Pasen, de laatste voor Hemelvaartsdag: in de ‘oude bedeling’ (waar zijn al die mooie, veelzeggende Latijnse zondagsnamen toch gebleven?) heet deze zondag Rogate, bidt! Willem Barnard schreef ooit: ‘Na Pasen gaat het van jubelen, Jubilate, via zingen, Cantate, naar bidden, Rogate.’ Zo is het en niet andersom: van expressie naar impressie, van de uitbundige jubel om zijn daden naar het ingekeerde gebed om Gods nabijheid… juist wanneer afscheid nadert.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Nieuwe boeken