Menu

Premium

Preekillustraties: Oordeel

  • In Workum bevindt zich een museum gewijd aan het werk van Jopie Huisman. Deze Friese voddenman en schilder schilderde bij voorkeur oude schoenen, versleten dingen en kapotte kleren. Dat deed hij met zoveel liefde dat je de schoonheid gaat zien van die oude zooi. Zou God zo ook niet oordelen over mensen?
    Stephan de Jong

  • Schrijf beledigingen in het zand, maar beitel complimenten in een steen.
    Onbekend

  • Bidden om de wraak van God is bidden dat God Zijn gerechtigheid laat zien door het oordeel over de zonde. Dit oordeel moet er komen, als God zich houdt aan Zijn eigen woord. Het moet plaatsvinden, wie het ook treft. Ook ik sta met mijn zonde in dit gericht en ik heb geen recht om dit oordeel tegen te houden. Het moet plaatsvinden omdat God gerechtigheid wil.

  • Maar het is op een wonderlijke manier vervuld. Gods wraak kwam niet neer op de zondaars, maar op Zijn Zoon, die in de plaats van de zondaars ging staan. Jezus Christus droeg de wraak van God en vervult zo het gebed om gerechtigheid uit de Psalmen.
    D. Bonhoeffer

  • Een christen gelooft dat hij door Gods genade en door de verdienste van Jezus Christus helemaal rechtvaardig en onschuldig voor God is geworden. Er is immers volgens de Bijbel geen veroordeling voor hen die in Christus zijn.
    D. Bonhoeffer

  • Wij bouwen ons oordeel op het drijfzand van onze vooroordelen.
    Okke Jager

  • De spannende vraag van de eeuwige zaligheid geeft belangrijk meer inhoud aan het leven dan de meest spannende voetbalcompetitie – al moet men van de waarde van deze spanning ook niet gering denken.
    A.A. van Ruler

  • De grote spanning van het laatste oordeel is de beslissing van de Vader en de Zoon over het werk van de Geest die zij gezonden hebben.
    A. van de Beek

  • Ten slotte zijn er maar twee soorten mensen: zij die tot God zeggen: ‘Uw wil geschiede’, én zij tot wie God uiteindelijk zegt: ‘uw wil geschiede’.
    C.S. Lewis

  • Beoordeel een mens niet naar zijn fouten, misschien vindt God langs een andere weg behagen in hem.
    Jan van het Kruis

  • Een theologie welke van geen oordeel en geen oordeelschap meer weten wil is een ideologie geworden.
    Willem Barnard

  • Zonder het oordeel Gods over ons leven zou het leven met recht tragisch, want lotsbepaald, moeten heten.
    H.W. de Knijff

  • Oordelen is kracht bijzetten aan de geboden, en aldus de geboden vervullen.
    J. Koopmans

  • Tijdens de oorlog in Bosnië heb ik mijn laatste beetje eigendunk daar achtergelaten. De oorlog haalde ook uit mijn hart de grootste vuiligheid naar boven.
    legerpredikant D. Langhenkel, uit: ‘Eyeopeners’

  • God is almachtig, maar in Zijn barmhartigheid geeft Hij het oordeel niet op en in het oordeel geeft Hij Zijn barmhartigheid niet op.
    A. Augustinus

  • Wij zijn geneigd onszelf allereerst te beoordelen op onze bedoelingen – die voor anderen onzichtbaar zijn –terwijl we anderen voornamelijk beoordelen naar hun daden – die voor ons zichtbaar zijn.
    Schumacher

Wellicht ook interessant

Nieuwe boeken