< Terug

Spelen met Jona

In Godly Play ontdek je al spelend de verborgen aanwezigheid van God. Met woorden, vertelmateriaal en handelingen komen verhalen uit de bijbel en de kerk tot leven. Zoals het verhaal van de profeet Jona.

Nieuwsgierige gezichten kijken om het hoekje van de deur. ‘Wat gaan we doen juf?’ Ik zet de spullen klaar voor de les in groep 5/6. ‘Hebben we een verhaal op de grond?’ vragen ze, als ze zien dat ik de kussens klaar leg. Ik knik. ‘Yes!’ wordt er geroepen.

BEN JE KLAAR VOOR HET VERHAAL?

Het is tijd om te beginnen. Ik doe de deur open en zie een stapel schoenen en een keurige rij kinderen. Ze weten hoe het gaat. Eén voor één geef ik ze een hand en vraag: ‘Ben je klaar voor het verhaal?’ Verwachtingsvol en enthousiast zeggen de kinderen ja. Dan zoeken ze een plekje in de kring op de grond. Als iedereen een plekje heeft gevonden, beginnen we. We kijken wat het verhaal ons brengt.

VIS VAN VILT

In het mandje met vertelmateriaal zit een blauw vilt. Dat leg ik neer en eroverheen komt een lichtbruin stuk vilt. Dat is de kust. Dat het blauwe vilt water is, wordt wel duidelijk door het bootje dat erin komt te liggen. De stad Ninevé, gemaakt van een blok hout, en Jona, een houten popje, worden ook op hun plek neergezet. En dan begint het verhaal. Jona zeilt in het scheepje over het vilt. Gods opdracht was: ga naar Ninevé. Maar dat doet hij niet; hij vaart naar Tarsis. Hij had niet verder bij Ninevé vandaan kunnen gaan. Dan komt de storm. Het scheepje gaat wild heen en weer op de houten golven. De scheepslui gooien Jona overboord. De vis van vilt komt aanzwemmen. Hij slokt Jona op en later spuugt hij hem weer uit. Als Jona voor de tweede keer wordt geroepen door God, gaat hij in het scheepje naar Ninevé. Hij zegt de mensen dat ze slecht zijn en dat God zegt dat ze hun leven moeten beteren. Ze krijgen spijt en worden goed. Als het verhaal afgelopen is, kijk ik de kring rond en vraag de kinderen wat ze het mooist vonden in dit verhaal. Iemand zegt: ‘Ik vind het zo mooi dat Ninevé niet verwoest werd en dat de mensen van slecht, goed worden.’ Een ander zegt: ‘Dat Jona zich overboord laat gooien om de andere mensen te redden, want anders waren ze misschien allemaal wel verdronken. Dat had ik denk ik niet gedaan.’ Dan zegt een meisje: ‘Dat Jona een tweede kans krijgt. Ja, want hij leeft nog.’ Ze gaat wat aarzelend verder: ‘Misschien… heeft God die vis wel gestuurd om Jona te redden?’ Een jongen haakt hierop in: ‘Weet je wat bijna niemand weet over God? Dat God tweede kansen geeft.’ Hij wijst naar de stad Ninevé. ‘God wil niet boos op ons zijn, maar Hij wil juist van ons houden.’

Aletta Wilsing is docent PC GVO (protestants christelijk godsdienstig vormingsonderwijs) op verschillende basisscholen. Zij is gildelid van Godly Play Nederland.

Godly Play: een heilig spel

In een Godly Play ruimte omringen de verhalen van de bijbel en de kerk je: kasten vol vertelmateriaal als een zak met ‘woestijnzand’, mandjes met houten popjes, kijkplaten, gouden dozen, een kan water, doopkaarsjes. Verhalen worden verteld met dit vertelmateriaal: taal en spel zijn een eenheid. Deelnemers worden uitgenodigd mee te doen in dat spel: door kijken en luisteren, verwonderingsvragen en stilte, door werken met bouw-en creatief materiaal, door samen te vieren. Al je zintuigen worden aangesproken. Het is een heilig spel op zoek naar de verborgen aanwezigheid van God in deze wereld. Godly Play wordt gebruikt in veel verschillende leeftijdsgroepen (van kleuters tot hoogbejaarden) en in diverse kerkelijke tradities. De Stichting Godly Play Nederland verzorgt verteltrainingen en er zijn Nederlandse verhalenbundels verschenen. Kijk voor meer informatie op www.godlyplay.nl.

Irma Visser, trainer Godly Play en regioleider PC GVO.

< Terug