Menu

Premium

Suburbia

Over comfortabel wonen en christelijk geloof

Tijdens de restauratie van ons rijksmonumentale stadshuis waren wij een half jaar terug in Suburbia. Zes jaar geleden hadden we de voorstad verruild voor het stadscentrum. Ik was blij tijdelijk in het huis van een andere medewerker van dit blad te mogen wonen, – maar de apologia pro vita suburbana moet de goede man in een volgend nummer maar zelf schrijven. Ik aard er in ieder geval slecht. De stad is de samenleving van mensen; groeikern en Vinexlocatie zijn primair functie van het gemak en comfort voor het gezin.

Lees het hele artikel

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Blijf in mijn liefde’

De zesde zondag na Pasen, de laatste voor Hemelvaartsdag: in de ‘oude bedeling’ (waar zijn al die mooie, veelzeggende Latijnse zondagsnamen toch gebleven?) heet deze zondag Rogate, bidt! Willem Barnard schreef ooit: ‘Na Pasen gaat het van jubelen, Jubilate, via zingen, Cantate, naar bidden, Rogate.’ Zo is het en niet andersom: van expressie naar impressie, van de uitbundige jubel om zijn daden naar het ingekeerde gebed om Gods nabijheid… juist wanneer afscheid nadert.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Nieuwe boeken