Menu

Premium

Wat je aan mijn naaste doet…

Hebreeuwse tekst die wordt uitvergroot met een loep

Bij Matteüs 25,31-46

Voorbereiding

Maak van tevoren briefjes met daarop één van de werken van barmhartigheid. Maak er zoveel als je kinderen verwacht. Vul bij de voorbeelden initiatieven in die bij jullie in de kerk/buurt plaatsvinden. Help de kinderen na de dienst eventueel om hun opdracht handen en voeten te geven. Hoe concreter hoe beter!

– mensen die honger hebben, eten geven (bijvoorbeeld via de voedselbank, of samen met je ouders/verzorgers iemand op straat)

– mensen die dorst hebben, drinken geven (bijvoorbeeld door geld te geven voor mensen in een warm, arm land)

– mensen die geen kleding hebben, kleding geven (door samen met je ouders/verzorgers je kast op te ruimen en oude kleding in goede staat naar de weggeefwinkel te brengen)

– mensen die er niet bij horen bezoeken (misschien ken je iemand op school die gepest wordt of iemand die heel alleen is)

– mensen die ziek zijn bezoeken (in het ziekenhuis, of misschien weet de dominee wel iemand die het gezellig vindt als je langskomt)

– mensen die gevangen zitten bezoeken (of een kaart of brief sturen, of iets doen voor Amnesty International)

Gesprek

Wie heeft afgelopen week iets voor een ander gedaan? Iemand geholpen, of iemand een cadeautje gegeven bijvoorbeeld? Laat de kinderen er kort iets over vertellen. Vertel vervolgens hoe belangrijk dat is. In de lezing van vandaag zegt Jezus dat je alles wat je voor een ander doet, eigenlijk ook voor Hem doet. En alles wat je níet voor een ander doet, doe je ook niet voor Hem.

Jezus heeft wel wat ideeën wat je voor een ander (en dus voor Hem) kunt doen. Deel de briefjes uit en laat vijf kinderen (met allemaal een ander briefje) voorlezen wat op hun briefje staat. Vraag de kinderen of ze dit kunnen doen, voor Jezus? Eventueel mogen ze ruilen van briefje, als een ander dat ook wil. Beloof dat je er volgende keer, of op een ander moment, op terugkomt (uiteraard doe je dat dan ook).

Je zou zelfs na de dienst ook briefjes aan de volwassenen kunnen meegeven en in het kerkblad of op de site een paar ervaringsverhalen plaatsen.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

‘Blijf in mijn liefde’

De zesde zondag na Pasen, de laatste voor Hemelvaartsdag: in de ‘oude bedeling’ (waar zijn al die mooie, veelzeggende Latijnse zondagsnamen toch gebleven?) heet deze zondag Rogate, bidt! Willem Barnard schreef ooit: ‘Na Pasen gaat het van jubelen, Jubilate, via zingen, Cantate, naar bidden, Rogate.’ Zo is het en niet andersom: van expressie naar impressie, van de uitbundige jubel om zijn daden naar het ingekeerde gebed om Gods nabijheid… juist wanneer afscheid nadert.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Basis

De Levende belichaamt onze verwondingen

Wie niet in de gelegenheid was om op de avond van de eerste dag van de week, nu acht dagen geleden, in de vesper het evangelie van die avond te horen (Johannes 20:19-23), zal het op de achtste dag, vandaag, nog wel willen betrekken bij de lezing van het evangelie. We weten niet of het hetzelfde moment was als een week eerder, dat Jezus in het midden van zijn leerlingen, inclusief Tomas, verscheen. Wel waren de deuren opnieuw gesloten. Misschien niet meer uit vrees voor de joden, maar omdat het hart van een van hen, Tomas, nog geopend moest worden.

Nieuwe boeken