Een frisse blik op de Bijbel

Redactie Theologie.nl

Door Annegida Koek

In september kwam er een prachtig geïllustreerd boek over de Bijbel uit: De Infographic Bijbel. Dit boek wordt ook wel ‘Bijbel voor een nieuwe generatie’ genoemd. Als jongvolwassene kan ik zeker beamen dat dit boek mij enorm aanspreekt en inspireert om mijn Bijbel weer open te slaan.

In de Infographic Bijbel illustreert auteur Karen Sawrey in 8 fases de Bijbel. Enkele fases of hoofdstukken zijn ‘Een gebroken relatie’, ‘God is liefde’ en ‘Een tweede kans.’ Ook zijn er voor- en achterin nog pagina’s gewijd aan de Bijbel als boek zelf, de totstandkoming en auteurs, maar ook een overzicht van alle beschikbare vertalingen op aarde. Elk van deze illustraties beslaat 1-4 pagina’s, waarin, op elke pagina weer op originele wijze, een onderwerp of gebeurtenis in cijfers, kernzinnen, pijlen, grafieken en nog veel meer is vormgegeven. Het zijn vaak niet alleen informatieve afbeeldingen; sommigen moeten je ook laten realiseren hoe groot een bepaalde actie is geweest. Zo is aan Pinksteren en de bekering van 3000 mensen (Joël 3) vier pagina’s gewijd, waarop alle 3000 mensen als poppetjes met een vlammetje zijn weergegeven. Dan pas realiseer je je, wow, wat was dat bijzonder!

Overweldigend

Als je door dit boek heen bladert, valt het je meteen op dat het boek heel veel informatie bevat. Sommige infographics kunnen met een vluchtige blik al veel duidelijk maken, anderen zijn zo uitgebreid dat je er uren mee bezig kunt zijn. Te snel alle informatie op willen nemen kan dan ook overweldigend voelen, besef dat dit boek echt een lange termijn project is. Nog een leuk feitje: Niet alle afbeeldingen zitten horizontaal in dit boek en sommige infographics draaien in een cirkel rond, zoals de boodschappen van doem en hoop van profeten in ballingschap. (102-103). Hierdoor draai je het boek nogal eens rond in je handen. Dit in combinatie met de hoeveelheid informatie die wordt gegeven maakt dat het boek niet echt een makkelijk boek voor het slapengaan is, maar des te meer een studieboek waar je bewust voor kunt gaan zitten om van te genieten.

Ideaal voor Bijbelstudies

Omdat er zoveel informatie op originele wijze is verwerkt, kun je enorm veel inspiratie opdoen voor het geven van een Bijbelstudie. Ideaal dus als je als jongere actief bent in je kerk of een studentenvereniging!

Al met al dus een prachtig, informatierijk boek. Je moet er even voor zitten, maar dan heb je ook wat!

Meer informatie

cover van de Infographic bijbel, geschreven door Karen Sawrey.

In De infographic Bijbel van Karen Sawrey wordt de Bijbel getoond zoals je die nog nooit eerder hebt gezien: in infographics. In meer dan honderd illustraties wordt er inzicht gegeven in het Oude en Nieuwe Testament en komen eeuwenoude woorden tot leven. De schepping, de maten van de ark van Noach, de rijkdom van koning Salomo, de parabels van Jezus, de reizen van Paulus: alle bekende personen en verhalen komen aan bod. Dit is de Bijbel voor een nieuwe generatie.

Bestel jouw exemplaar voor €34,99 met gratis verzending bij Boekenwereld.com

Een frisse blik op de Bijbel

In september kwam er een prachtig geïllustreerd boek over de Bijbel uit: De Infographic Bijbel. Dit boek wordt ook wel ‘Bijbel voor een nieuwe generatie’ genoemd. Lees hier hoe de jeugd dit boek echt ervaart.

Boekomslag De infographic bijbel van Karen Sawrey