Grimbergen – Zorg, zingeving en waardigheid

Arjen Velema

Gesprekken over tegenslag en gezondheid

cover Zorg, zingeving en waardigheid door Grimbergen

In de eindeloze reeks publicaties over coaching, persoonlijk leiderschap etc. heeft ook Pieter Grimbergen een boek toegevoegd. Dat vraagt enige moed. Als concertpianist actief, werd hij ziek en ging een andere weg. Hij werd trainer en coach. Op deze weg ontmoet hij veel mensen en met een aantal van hen voerde hij gesprekken. Die zijn gebundeld. Het gaat om mensen in de veelkleurigheid van wat ziekten aanrichten, oproepen en bewerken. Ook mensen in de gezondheidszorg komen aan het woord, evenals mensen met banen in allerlei sectoren.

Het gaat vooral om waarden van naasten (deel 2). Daar klinken dan woorden als erkenning, onzekerheid, onvoorwaardelijkheid, geborgenheid, dankbaarheid, verbinding etc., per gesprek een term. Ook ervaringen van schuldgevoelens (83) en angst voor de toekomst worden benoemd (49). Een kort hoofdstuk 3 besluit het boek over de waarden van de samenleving. Hier is enige aandacht voor sociale media en tegenslag in gezondheid (106-109) en een zorgzame samenleving (112-114). De gesprekken dragen een breed scala aan thema’s, die af en toe ook wat diepgaander bevraagd worden. Het blijkt dat mensen zelf veel kracht en omgeving hebben die fundamenteel zijn, zij putten die kracht uit zichzelf en de bronnen van heden en persoonlijk verleden.

Grimbergen geeft na elk gesprek in deel 2 een korte kijkimpressie bij een ets van Rembrandt. Er valt ook muziek te beluisteren, maar de website was onbereikbaar toen ik een poging deed. Dit boek is goedbedoeld en vraagt openheid van de lezer, Grimbergen ‘[…] stippelt geen paden uit en je treft ook geen adviezen aan’ (14). Dat is volslagen helder. Bij het gesprek met een predikant, Aart Mak, meldt Grimbergen dat hij weinig mensen kent die zulke mooie gebeden uitspreken (68). Het was wellicht de moeite waard geweest om een gebed te vragen en te publiceren in het boek. Dan, Henri Nouwen komt veel aan het woord in citaten bij elk onderdeel. Wat Grimbergen niet vertelt is dat de spiritualiteit van Nouwen gelegen is in zijn relatie met de levende Christus die bijzonder ervaren wordt in de viering van de eucharistie. Daarvoor moet je dan wel zijn dagboeken lezen. Je doet Nouwen geen recht als je dit gegeven onbenoemd laat en hem in een algemeen humaan verhaal plaatst, zoals hier gebeurt.

Deze recensie is geschreven door Arjen Velema en verscheen oorspronkelijk in Kerk en Theologie 2021, nr. 1, dat als thema kunst en literatuur heeft.

Pieter Grimbergen. Zorg, zingeving en waardigheid. Gesprekken over tegenslag en gezondheid. Tielt: Lannoo, 2020. 127 pp. €22,90. ISBN 9789401472210.

Boekomslag Zorg, zingeving en waardigheid van Pieter Grimbergen