Menu

Filters

Hoofdthema

Van onze redacties

Andere bronnen

Auteur

Rubriek

Soort materiaal

Kerkelijk jaar

Oude Testament

Nieuwe Testament

Lidmaatschap

Basis

‘Jeruzalem, dat de profeten doodt’

Een profeet is geen toekomstvoorspeller, maar, zoals het Griekse werkwoord prophèmi aangeeft, ‘iemand die spreekt namens’. In de Bijbel is een ware profeet iemand die spreekt namens de Eeuwige. Vandaag drie lezingen, waarin Jeremia, Jezus en Stefanus optreden als profeten. Jezus en Stefanus worden erom gedood, Jeremia verdwijnt naar Egypte. De eerste verzen van Psalm 31 zouden hun gezamenlijk gebed kunnen zijn. Kent onze tijd ook ware profeten en hoe wordt op hen gereageerd?

None

Steensma – Geroepen tot de dienst

Met zijn boek Geroepen tot de dienst- Bijbels-theologische bezinning op de plaats van vrouwen in de kerk heeft de auteur Douwe Steensma een grondige studie gegeven van veel relevante Bijbelgedeelten en van gegevens uit de umwelt van de Bijbel en uit de vroege kerk. Hij heeft daarmee een grote hoeveelheid literatuur over dit onderwerp op een duidelijke wijze samengepakt. Steensma heeft vanwege de ruimte en leesbaarheid ervoor gekozen om de discussie met andere auteurs te beperken. Het is daardoor een boek geworden dat niet alleen voor theologen, maar ook voor geïnteresseerde gemeenteleden goed leesbaar is.

Premium

Preekschets Handelingen 8:27

Filip De Cavel schrijft deze preekschets voor 1 november, Allerheiligen. Deze schets over Handelingen 8, de ontmoeting van Filippus en de kamerling uit Ethiopië is ook geschikt voor 4 oktober of 11 november, mocht het over ‘heiligen’ als Franciscus van Assisi of sint Maarten gaan. Zelfs voor 5 december, Sint Nicolaas, is de preekschets bruikbaar. Filippus is als één van de twaalf een apostel en heilige die in het rijtje heiligen gememoreerd mag blijven worden.

Premium

Preekschets Lukas 17:10 – 3e zondag van de herfst

Wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie is opgedragen, zeg dan: “We zijn maar knechten, we hebben enkel onze plicht gedaan.”
Schriftlezing: Lucas 17:1-10
Het eigene van de zondag
Alle evangelielezingen van het gemeenschappelijk Leesrooster tussen 26 juni en 30 oktober 2016 zijn afkomstig uit het reisbericht van Lucas 9:51-19:28. Dit bevat onderwijs van Jezus aan zijn volgelingen […]

Basis

Het gebruik van Amos 9:11-12 door Jakobus in Handelingen 15

De slotverzen van het boek Amos bieden onverwacht hoop na een boek vol oordeel. De hut van David zal worden hersteld, Israël zal de andere volken bezitten en in vrede leven en genieten van de opbrengst van het land (Amos 9:11-15). Deze verzen worden door Jakobus aangehaald als hij in Handelingen 15 betoogt dat niet-Joodse gelovigen niet belast hoeven te worden met het houden van de gehele wet. Ten opzichte van de Hebreeuwse tekst zijn er in het citaat in Jakobus’ pleidooi echter ingrijpende wijzigingen aangebracht. Hoe is dat te verklaren? Hoe functioneert het citaat precies in Jakobus’ betoog? Om dit te achterhalen, kijk ik eerst naar Amos 9:11-15 in de context van het Hebreeuwse boek van de twaalf profeten, vervolgens naar het gebruik van dit vers in twee handschriften uit Qumran, en ten slotte naar het citaat in Handelingen.

Nieuwe boeken