Farizeeër als synoniem voor hypocriet?
Voor Israëlzondag 2023 schrijft Joan Bonhof een verdiepend artikel over het woord ‘Farizeeër’.
Voor Israëlzondag 2023 schrijft Joan Bonhof een verdiepend artikel over het woord ‘Farizeeër’.
Soms komen we in de evangelieverhalen een boze Jezus tegen. Als hij de geldwisselaars de tempel uit jaagt bijvoorbeeld. Of als Hij zijn tegenstanders huichelaars noemt. Het beeld van een altijd lieve Jezus met een serene stralenkrans om zijn hoofd moet wat bijgesteld worden.
Wee u!, schriftgeleerden en Farizeeërs, – ondermaatse oordelaars! – omdat ge de […]
Bij Jeremia 23,16-29, Liedboek 17:1.3.4.6.7, 1 Korintiërs 12,1-11 en Lucas 19,41-48
De liturgie begint bij Psalmen 55, een gebed in nood, om redding en ontsnapping aan belagers. Deze psalm is bekend geworden in de compositie Hör mein Bitten van Felix Mendelssohn-Bartholdy: de innige smeekbede, de razende vijanden en het verlangen ver weg te kunnen vliegen […]
Is het mogelijk dat een typisch Joods voorwerp en het ritueel dat daarbij hoort, licht kan werpen op het denken van Paulus als het gaat over de Wet? Ik vermoed het.
Eerst het voorwerp. Het gaat over de talliet. Letterlijk betekent dat gewoon ‘kleed’, maar we kennen dat kleed vooral als de Joodse gebedsmantel die omgeslagen […]
mug, bloedzuiger, luis, spin, vlo
De hier bovengenoemde woorden roepen bij ons hoofdzakelijk negatieve associaties op. Het zijn een voor een insecten die ons last bezorgen; we vinden het over het algemeen onaangename dieren. Velen zijn bang voor deze insecten.
In de bijbel is het niet anders. Hoewel de rabbijnen zeggen dat God al zijn schepselen voedt, […]
Bij Jesaja 48,1-11 en Matteüs 24,15-28
De eerste christengemeenschappen leven in woelige tijden. De zogenaamde Pax Romana is een vrede gebaseerd op oorlog en geweld, en Romeinse onderdrukking van elk verzet. Voor het Joodse volk betekent dit, met de verwoesting van Jeruzalem en de tempel, ook de vernietiging van alles wat voor hen heilig is. […]
Bij Ezechiël 34,20-31 en Matteüs 22,34-46
De gestalte van David als personificatie van een type leiderschap naar Gods hart: dat zou een verbindende schakel kunnen zijn tussen de profetenlezing en de evangelielezing. Bij het keurmerk van goed pastoraat en verantwoord leiderschap mag je aan David denken. Alsof alle messiaanse verwachtingen van heden en toekomst in […]
Op deze zondag lezen we weer een stukje verder in de Rede op de Berg. Dat is de eerste van de vijf grote redes die Jezus bij Matteüs houdt: 1. de Bergrede (Matteüs 5-7); 2. de uitzending van de discipelen (Matteüs 10); 3. de rede over de gelijkenissen van het Koninkrijk; 4. de gemeenterede (Matteüs 18); 5. de rede over de laatste dingen (Matteüs 23-25). Jezus is hier ook voor de eerste keer ‘de berg’ op gegaan, van de in totaal zeven keer dat Hij dat bij Matteüs doet, met zijn leerlingen, met Satan, en alleen, om te bidden.
Ds. Jacco Overeem schreef deze preekschets voor Israëlzondag 2023. In zijn schets staat Matteüs 5:20 centraal. Jezus heeft niet alleen de weg uitgelegd, maar ook vervuld. En wie Hem volgt, deelt in zijn vervulling van de Thora, vindt vergeving van zonden, vernieuwing van hart en eeuwig leven.
Voor Israëlzondag 2023 schrijft ds. Jelle van Slooten een achtergrondartikel over de betekenis van het woord ‘Farizeeën’. Tot op de dag van vandaag speelt de vraag naar de verhouding tussen Jezus en de Farizeeën een belangrijke rol in de ontmoeting tussen joden en christenen.
Nieuwe boeken