Farizeeër als synoniem voor hypocriet?
Voor Israëlzondag 2023 schrijft Joan Bonhof een verdiepend artikel over het woord ‘Farizeeër’.
Voor Israëlzondag 2023 schrijft Joan Bonhof een verdiepend artikel over het woord ‘Farizeeër’.
Een profeet is geen toekomstvoorspeller, maar, zoals het Griekse werkwoord prophèmi aangeeft, ‘iemand die spreekt namens’. In de Bijbel is een ware profeet iemand die spreekt namens de Eeuwige. Vandaag drie lezingen, waarin Jeremia, Jezus en Stefanus optreden als profeten. Jezus en Stefanus worden erom gedood, Jeremia verdwijnt naar Egypte. De eerste verzen van Psalm 31 zouden hun gezamenlijk gebed kunnen zijn. Kent onze tijd ook ware profeten en hoe wordt op hen gereageerd?
Op deze zondag lezen we weer een stukje verder in de Rede op de Berg. Dat is de eerste van de vijf grote redes die Jezus bij Matteüs houdt: 1. de Bergrede (Matteüs 5-7); 2. de uitzending van de discipelen (Matteüs 10); 3. de rede over de gelijkenissen van het Koninkrijk; 4. de gemeenterede (Matteüs 18); 5. de rede over de laatste dingen (Matteüs 23-25). Jezus is hier ook voor de eerste keer ‘de berg’ op gegaan, van de in totaal zeven keer dat Hij dat bij Matteüs doet, met zijn leerlingen, met Satan, en alleen, om te bidden.
Ds. Jacco Overeem schreef deze preekschets voor Israëlzondag 2023. In zijn schets staat Matteüs 5:20 centraal. Jezus heeft niet alleen de weg uitgelegd, maar ook vervuld. En wie Hem volgt, deelt in zijn vervulling van de Thora, vindt vergeving van zonden, vernieuwing van hart en eeuwig leven.
Voor Israëlzondag 2023 schrijft ds. Jelle van Slooten een achtergrondartikel over de betekenis van het woord ‘Farizeeën’. Tot op de dag van vandaag speelt de vraag naar de verhouding tussen Jezus en de Farizeeën een belangrijke rol in de ontmoeting tussen joden en christenen.
Zondag Trinitatis, eerste zondag na Pinksteren
Heb geduld, broeders en zusters, tot de Heer komt.
Jakobus 5:7aSchriftlezing: Jakobus 5:7-12
Het eigene van de zondag
Hoewel het in sommige gemeenten gebruikelijk is om op deze zondag expliciet stil te staan bij de Heilige Drie-eenheid, is er ook iets voor te zeggen om op deze zondag een ‘nabetrachting’ op het vorige […]
… heb elkaar lief als broeders en zusters
1 Petrus 3:8
Schriftlezingen: Psalm 133 en 1 Petrus 3:8-12
Thema: vreemdelingschap
Zie ook
Preekschets bij 1 Petrus 1:22
Thema
Voor Postille 2009-2010 heb ik schetsen over 1 Petrus 1:1 en 1 Petrus 2:11 geschreven, voor de vijfentwintigste en de zesentwintigste zondag na Pinksteren, de laatste twee zondagen van het kerkelijk jaar. In beide […]
Jezus kon woedend worden, zijn leerlingen naderhand ook. Jakobus waarschuwt voor de gevaren van een scherp gebruik van de tong. Woede voor de heilige zaak is soms onontbeerlijk, zoals de woede over de wapenwedloop of de woedende Greta Thunberg laten zien. Maar woede moet geen deuren dichtgooien. Beheerste woede kan leiden tot vrede. Paus Franciscus deed in zijn encyclieken een poging.
De titel van deze bijdrage, ‘Jeremia in de put’, kent drie opzichten: ten eerste omdat hij een uiterst pijnlijke boodschap moet brengen waar hij zelf geestelijk onder lijdt, ten tweede omdat hem psychisch en fysiek geweld wordt aangedaan door afwijzing en doodsdreiging, en ten derde omdat hij deelt in het onvoorstelbare trauma van Juda’s ondergang, met de nog verdere afbraak daarna.
Op de achtergrond spelen tot slaafgemaakten een rol in het Nieuwe Testament. Hoe verhield Jezus zich tot slavernij, tot de mensen die tot slaafgemaakt werden?