Menu

None

Bijbelmoe door technisch bijbelgebruik

Arnold Huijgen auteursfoto klein

In christelijk Nederland vallen regelmatig gewonden omdat we Bijbelteksten op elkaar afschieten, merkt ook prof. dr. Arnold Huijgen op. Een andere manier van Bijbellezen is wat hem betreft dan ook hard nodig. Wat hij daarmee bedoelt legt de christelijke gereformeerde hoogleraar uit in zijn nieuwe boek ‘Lezen en laten lezen.’ “Mensen dreigen bijbelmoe te worden door technisch bijbelgebruik.”

In hoeverre is uw manier van Bijbellezen in de loop der jaren veranderd?
“Daar is zeker verandering in gekomen”, antwoordt Huijgen. “Mijn theologiestudie aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn (TUA) speelde daarbij een sleutelrol. Omdat ik toegang kreeg tot de grondtekst en commentaren van theologen, ging ik de Bijbel op een andere manier lezen. De Bijbel gaat echt voor je open als je Hebreeuws leert, maar als theoloog is het technisch lezen van de Bijbel een veelvoorkomend gevaar. Zet een groepje theologen bij elkaar en je hoort dat ze heel goed kunnen spreken over de juiste interpretatie van een tekst. In mijn boek leg ik uit hoe onder andere Bonhoeffer en Noordmans mij hebben geholpen om de Bijbel op zo’n manier te lezen dat het blijft sprankelen.


Lezen en laten lezen

lezen en laten lezen arnold huijgen

Lezen en laten lezen van Arnold Huijgen is een verhelderend theologisch boek over gelovig omgaan met de Bijbel. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je de Bijbel niet alleen leest, maar je ook laat lezen door God. De Bijbel is een ingewikkeld boek, en over de interpretatie ervan wordt veel gediscussieerd. Hoe kun je de Schrift dan zo lezen dat je hart geraakt wordt? En hoe voorkom je al te rationele Bijbellezing? Huijgen gaat te rade bij onder andere Luther. Zijn vuistregels voor het lezen van de Bijbel zijn nog altijd actueel. Daarnaast geeft hij voorbeelden van omgang met de Bijbel door Oepke Noordmans, Dietrich Bonhoeffer en door hemzelf.

Wellicht ook interessant

bijbel
bijbel
Basis

‘Jeruzalem, dat de profeten doodt’

Een profeet is geen toekomstvoorspeller, maar, zoals het Griekse werkwoord prophèmi aangeeft, ‘iemand die spreekt namens’. In de Bijbel is een ware profeet iemand die spreekt namens de Eeuwige. Vandaag drie lezingen, waarin Jeremia, Jezus en Stefanus optreden als profeten. Jezus en Stefanus worden erom gedood, Jeremia verdwijnt naar Egypte. De eerste verzen van Psalm 31 zouden hun gezamenlijk gebed kunnen zijn. Kent onze tijd ook ware profeten en hoe wordt op hen gereageerd?

bijbel
bijbel
Basis

Gezegend onder de vrouwen

Hoe lang nog?’ (Psalm 80:5) is de typische vraag van wie snakt naar een toekomstperspectief. Telkens opnieuw hopen gelovigen hierbij op een bevrijdende tussenkomst van God. Als de christengemeenschap woorden zoekt voor hun goede nieuws, grijpt men terug naar ideeën en beelden uit eeuwenoude psalmen en profetische teksten. Eens moet er toch een einde komen aan oorlog, uitbuiting, verdrukking. Eens zal God het lot van zijn volk ten goede keren. Dit moment, geeft de lucaanse gemeenschap aan, is nu aangebroken in de geboorte, het leven, sterven en verrijzen van Jezus.

Nieuwe boeken