Menu

Premium

De Jas III

Bij Genesis 41,1-27

Gesprek en verhaal

Voor deze zondag neem je opnieuw (voor de laatste keer) de jas mee die je vorige week ook had laten zien aan de kinderen. Nodig de kinderen uit om naar voren te komen en laat hun weer de jas zien. Vraag of ze nog weten dat je deze jas vorige week, en de week daarvoor, ook liet zien. Probeer vervolgens samen weer even in herinnering te roepen wat er de vorige keren allemaal verteld is naar aanleiding van de jassen van Jozef. Het gaat om de grote lijnen, niet alle details hoeven weer genoemd te worden. Eindig bij het moment dat Jozef, zonder jas, naar de gevangenis gestuurd wordt.

Gevangenis

Een aantal jaren zat Jozef in deze gevangenis. De gevangenis is geen fijne plek om te zijn, maar Jozef deed zijn best, hielp waar hij kon, en zelfs de gevangenisbewaarder vertrouwde hem.

Op zeker moment had Farao, de koning van Egypte, twee nare dromen. Je zou hier een van de kinderen kunnen vragen deze twee dromen voor te lezen (Genesis 41,1-7, bijvoorbeeld uit de Bijbel in Gewone Taal).

Niemand kon de nare dromen van Farao uitleggen. Maar de wijnschenker van Farao kon zich Jozef uit de gevangenis herinneren. Toen de wijnschenker daar was, had hij ook gedroomd en Jozef haf hem precies kunnen vertellen wat deze droom betekende. En daarom wilde Farao Jozef wel graag spreken.

En weet je wat er toen gebeurde? Jozef werd uit de gevangenis gehaald. Hij mocht zich wassen en kreeg schone kleren aan… hij kreeg weer een jas! Een jas waarmee hij netjes gekleed voor Farao kon verschijnen om zijn dromen uit te leggen.

Liedsuggestie

LB 166a:1, 2, 3 (‘Hij wandelt in zijn koningsjas’).

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

De zekerheid van het geloof

Hebreeën 11 begint en eindigt met de mededeling dat er van oudsher mensen zijn geweest die om hun geloof geprezen worden (11,2.39). Daartussen wordt eerst een reeks mensen genoemd met een voorbeeld van hun geloof: Abel, Henoch, Noach, Abraham en Sara, Isaak, Jakob en Esau, Mozes, Rachab, Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel. Daarna volgt nog een aantal groepen: profeten die leeuwen de muil toeklemden of vijandelijke legers op de vlucht deden slaan, vrouwen die hun doden terugkregen, martelaren en andere rondzwervende, mishandelde en vernederde geloofsgetuigen.

Premium

Bestaanszekerheid

‘Niet voor schuren die niet duren gaaft Gij vruchtbaarheid, maar opdat op aarde, in uw goede gaarde, niemand honger lijdt’ (LB 718). We zongen het vrijwel ieder jaar in de oogstdienst. Hoewel enigszins stukgezongen is het nog steeds een adequate weergave van Lucas 12,13-21. Jezus waarschuwt voor hebzucht en het oppotten van bezit. Goederen verzamelen zal je niet helpen als je leven in het geding is. Maar erger nog: je ziel loopt gevaar als je alleen voor jezelf leeft en niet deelt met anderen.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ruimhartig delen

Onze relatie met God is een van de thema’s die de vier lezingen voor deze zondag gemeenschappelijk hebben. In de evangelielezing onderwijst Jezus zijn leerlingen over gebed als vriendschap. In de Genesislezing zien we hoe het gebed van een van Gods intiemste vrienden in de praktijk gestalte krijgt. In Kolossenzen roept Paulus de gemeente op tot wandelen met God in een relatie die gebouwd is op en geworteld is in Christus. De psalm bezingt biddend die hechte relatie en de verlossing die deze brengt.

Nieuwe boeken