Menu

Premium

Ezeltje

Bij Matteüs 21,1-11

Prinses Sion kijkt uit het raam. Ze wacht en ze wacht. Ze wacht al haar hele leven. Niet dat ze lui is of niks doet. Ze heeft ijverig geleerd en kan drie talen spreken. Ze doet vlijtig haar werkjes en kan borduren als de beste. Maar zo voor het open raam, met het borduurwerk op haar schoot, kijkt ze dromerig naar buiten. Ze voelt het. Ze wacht. Misschien wel op de prins op het witte paard.

Opeens hoort ze juichen en zingen in de straat die naar het paleis voert. Daar ziet ze een stoet aankomen. Mensen draven vooruit. Trekken hun jas los bij de hals en met een zwaai leggen ze die op straat. En ze roepen iets. Wat? Dat kan prinses Sion niet horen. Nog meer mensen komen aanhollen.

Zij hebben takken van de bomen afgebroken. En leggen die bij al die jassen op straat. Nu ziet ze in de verte echt iemand dichterbij komen. Hij zit inderdaad op een dier. Maar het is geen paard. En wit is het ook niet. Het is grijs, tenminste wat er nog uitsteekt van onder de bontgekleurde jassen die erop liggen. Een ezel lijkt het wel. Ja, kijk maar naar zijn oren. En wat lief, een jonkie huppelt erachteraan. Ook met een mooi jasje op zijn rug.

De mensen juichen. ‘Gezegend hij die komt!’ Zo begroeten ze hem met luide stemmen.

Prinses Sion denkt: Zou dit de prins zijn op wie ik wacht? Een paard is het niet, maar een ezel. Een ezelin, aan de kleine kant zelfs. Ik zou er niet eens bij op passen. Maar dat veulentje dat er zo vrij achteraan huppelt, dat zou wat voor mij zijn! Ik zou ook wel zo vrij willen dartelen en niet meer altijd binnen de muren van dit paleis vastzitten. Jammer dat het ezeltje nog zo klein is. Ik moet nog even wachten. Maar het komt wel. Het moet nog wat groeien. Het komt vanzelf.

Prinses Sion legt haar borduurwerk neer en gaat voor het raam staan. Ze klapt in haar handen op de maat van de mensen beneden. ‘Gezegend hij die komt!’ roept ze, haast zonder dat ze het zelf merkt.

Wellicht ook interessant

None

En in één Heer, Jezus Christus

‘Jezus is Heer’ is de centrale belijdenis van het Nieuwe Testament. Het is een geweldige bemoediging in een context waarin we ons vaak klein en machteloos voelen tussen allerlei machten die ons leven bepalen. Politieke machthebbers die koste wat kost hun invloedssfeer willen vergroten; economische systemen die het moeilijk maken om voor de zwakken en de aarde op te komen; persoonlijke verslavingen die ons gevangenhouden. Veel mensen in de marge van de maatschappij weten dat natuurlijk allang. Voor mijzelf hebben acht jaar in de Centraal Afrikaanse Republiek, één van de armste en onrustigste landen in Afrika, bijgedragen aan dat bewustzijn. Het is de laatste jaren versterkt door politieke ontwikkelingen in de Noord-Atlantische wereld waar ik me toch lang veiliger heb gevoeld.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

De zekerheid van het geloof

Hebreeën 11 begint en eindigt met de mededeling dat er van oudsher mensen zijn geweest die om hun geloof geprezen worden (11,2.39). Daartussen wordt eerst een reeks mensen genoemd met een voorbeeld van hun geloof: Abel, Henoch, Noach, Abraham en Sara, Isaak, Jakob en Esau, Mozes, Rachab, Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel. Daarna volgt nog een aantal groepen: profeten die leeuwen de muil toeklemden of vijandelijke legers op de vlucht deden slaan, vrouwen die hun doden terugkregen, martelaren en andere rondzwervende, mishandelde en vernederde geloofsgetuigen.

Premium

Bestaanszekerheid

‘Niet voor schuren die niet duren gaaft Gij vruchtbaarheid, maar opdat op aarde, in uw goede gaarde, niemand honger lijdt’ (LB 718). We zongen het vrijwel ieder jaar in de oogstdienst. Hoewel enigszins stukgezongen is het nog steeds een adequate weergave van Lucas 12,13-21. Jezus waarschuwt voor hebzucht en het oppotten van bezit. Goederen verzamelen zal je niet helpen als je leven in het geding is. Maar erger nog: je ziel loopt gevaar als je alleen voor jezelf leeft en niet deelt met anderen.

Nieuwe boeken