Menu

Premium

Kringviering: De berg afdalen

Kringviering: De berg afdalen

Bij Lucas 6: 12-19

Toen hij met hen van de berg was afgedaald bleef hij staan op een plaats waar het vlak was. Daar had een groot aantal van zijn leerlingen zich verzameld, evenals een menigte mensen uit heel Judea en Jeruzalem en uit de kuststreek van Tyrus en Sidon.

Thema: Zijn waar de mensen zijn

Beoogd gebruik: Kringviering of huiskamerviering

Beoogde datum: 4-7-2019

Uitgangspunten bij thema en teksten

Het gesprek tussen mens, God en wereld vindt haar oorsprong en voedingsbodem in de liturgie zoals we die in de kerk vieren én in de wereld, daar waar de mensen zijn met alle vragen, vreugden en moeiten.

Liturgie

Zingen: Psalm 121: 1, 2

Onze hulp is de naam van de Ene

die hemel en aarde schept

Hij blijft trouw. Altijd!

en laat niet los wat zijn hand begon.

Zingen: Psalm 121: 3, 4

Kyriëgebed

‘Ik sla mijn ogen op en zie’

zo zongen wij.

en zo bidden wij:

‘Ik sla mijn ogen op en zie’

Het vertrouwen van de psalmdichter

op U, o God, willen wij graag delen

wij zeggen het hem na

en proberen te vertrouwen en te geloven

dat U onze wankele voeten vastzet

wanneer wij geen uitkomst zien.

Heer God, wij bidden U

geef ons de moed van de pelgrim

en het vertrouwen van de psalmdichter.

Zoals wij door het leven gaan

met vallen en opstaan.

In de wereld waarin wij leven

en met de mensen die ons omringen.

Heer, ontferm U, Christus ontferm

Heer, ontferm u.

Amen

Glorialied: lied 305: 1, 2, 3 NLB

Gebed bij de opening van de Schrift

Nu wij de Schriften openen en luisteren naar

de woorden die eeuwen her zijn opgetekend

zoeken wij uw aangezicht.

Geef ons rust en ruimte

om uw woorden werkelijk te horen

in ons hoofd en in ons hart

Geef dat de woorden in de stilte van deze ruimte

ons inspireren en bemoedigen

en ons vergezellen wanneer we straks

weer van hier gaan.

Amen

Lezing: Lucas 6: 12-19

Zingen: Lied 102 (Zangen van zoeken en zien)

Met nieuwe woorden voor een oud verhaal

Overdenking (zie onder)

Muziek (improvisatie door de organist)

Zingen: Lied 528 NLB / Lied 201 (uit Zangen van zoeken en zien)

Omdat Hij niet ver wou zijn is de Heer gekomen

Gebeden

Gaven

Slotlied: Lied 416: 1, 2, 3, 4 NLB

Ga met God en Hij zal met je zijn

Zegen

Zegen ons Algoede

neem ons in Uw hoede

verhef uw aangezicht over ons

en geef ons vrede

Amen

Tekst van de overdenking

Beste mensen,

‘Wees daar waar de mensen zijn’

Dat zijn woorden van een docent pastoraat

‘Wees daar waar de mensen zijn’

‘Het allerbelangrijkste wat ik je mee wil geven’, zo zei hij, ‘is:

leer te luisteren. Luister naar de mensen die op je pad komen,

hoor de noden, de vreugden, de pijn en de lach

en wees aanwezig.

Kom niet direct met mooie woorden

roep niet gelijk je goedbedoelde boodschap

van de daken maar luister aandachtig

en geef mensen de ruimte om zichzelf opnieuw te vinden

in alle hectiek en verwarring die het leven met zich meebrengt.

Luister en wees aandachtig

en de ruimte tussen jou en de ander

zal zijn als een weldadige oase.’

‘Wees daar waar de mensen zijn.’

Jezus had zich teruggetrokken,

hoog in de bergen.

De bergen zijn een symbool van

de nabijheid van God.

Hij heeft de nacht doorgebracht

in eenzaamheid en stilte.

De hele nacht gewaakt en gebeden.

Wanneer het licht wordt roept Jezus een aantal mannen bij zich.

Schijnbaar hebben ook zij de nacht in de bergen doorgebracht.

Ze worden alle bij naam genoemd en vormen een kring om Jezus heen.

De twaalf discipelen omringen hem, net als de twaalf stammen van Israel.

Het zijn zijn vertrouwelingen en hem zeer nabij.

Met hun allen dalen zij de bergen af,

de stilte, de rust en de vredigheid achter zich latend.

Er heeft zich een grote menigte verzameld in de vallei,

een vlakke plaats, zo wordt het genoemd,

een plaats waar het vlak is.

Het staat symbool voor gelijkheid, gelijkwaardigheid.

De twaalf leerlingen, zij worden ook wel de twaalf apostelen genoemd,

en Jezus, zijn de bergen afgedaald,

zijn van hun ‘voetstuk’ afgestapt

en bevinden zich op gelijke hoogte met de menigte,

die bestaat uit een grote schare van zijn andere leerlingen

en een grote menigte uit het hele Joodse land en Jeruzalem, en van Tyrus tot Sidon.

In die menigte is van alles aan de hand.

Mensen lopen rond en zijn op zoek naar hulp;

omdat zij ziek zijn,

omdat zij worden gekweld door onreine geesten,

omdat zij zoeken naar woorden die hen kunnen troosten,

bemoedigen en inspireren.

Mensen, ook wij, gaan een eigen, unieke weg door het leven.

Op die weg gebeurt van alles.

Van jongs af aan al lopen wegen heel verschillend.

De een wordt geboren in een liefdevol gezin,

de ander in een onveilige situatie.

De een wandelt zonder kleerscheuren door de jeugdjaren heen,

de ander wordt heen en weer geslingerd tussen angst en vrees.

Zoveel mensen zoveel wegen

en ieder mens loopt vroeg of laat tegen muren aan

tegen vragen en twijfels, over zin of onzin van het bestaan.

Op al die vragen en muren zijn geen eenduidige antwoorden

maar wel is het van het grootste belang dat mensen worden gezien

en gehoord en bemoedigd en geïnspireerd.

En dat is precies wat Jezus doet, samen met zijn naaste leerlingen.

Jezus gaat niet op een voetstuk staan, maar gaat naast de mensen staan

op ooghoogte, kijkt hen aan, raakt hen aan, geeft mensen ruimte

om de verhalen te vertellen.

Alleen al zijn aanwezigheid maakt mensen vrij

vrij van knellende structuren, vrij van benauwende gedachten en ideeën.

Al was het maar voor even.

Als Jezus straks weer verder is getrokken zullen de mensen

doorgaan met hun leven,

maar dat ene moment, die ene blik diep in de ogen

zal hen altijd de mogelijkheid geven

een ander perspectief te zien.

Te worden herinnerd aan dat ene moment

zal mensen kracht geven

op te staan, steeds opnieuw.

Jezus en de leerlingen verheffen zich niet boven het volk

maar staan in hun midden,

‘Midden in wat mensen zijn

heeft Hij willen wonen’ zullen we straks zingen.

Pas nadat Jezus allen heeft genezen,

neemt hij het woord

en spreekt zaligsprekingen uit.

Hij spreekt de mensen toe:

Zalig, jullie armen

Zalig, jullie die honger hebben

Zalig, jullie die wenen,

Zalig, jullie die worden buitengesloten.

Jezus spreekt de mensen toe in een taal die zij verstaan

en waarin zij zich herkennen.

Jezus geeft een nieuw perspectief

een hoopvol perspectief op het Koninkrijk van God

op een helend bestaan, een rechtvaardige samenleving.

Dit perspectief is niet ver weg of hoog gegrepen

het is heel menselijk in ons midden.

Die hoopvolle boodschap is in de afgelopen eeuwen

steeds meer achter de muren van de kerken terechtgekomen.

En nu steeds minder mensen de kerkmuren van binnen kennen

dreigen we vooral bezig te zijn

met de randvoorwaarden.

Hoe krijgen we de kerkenraad bemenst,

hoe kunnen we de kerken bewaren,

de muren overeind houden.

Hoe krijgen we de dominee betaald

en als dat niet meer lukt, de kerkelijk werker.

Kerkgemeenschappen trekken zich noodgedwongen steeds meer

terug op het kerkelijk erf

en voelen de last van het doorgeven

van het kerkelijk erfgoed in velerlei opzichten

steeds zwaarder op de schouders..

Alle energie wordt opgebruikt om de torens en de bergen van regels

in stand te houden. Er is dan soms weinig ruimte meer voor spontaniteit en plezier.

Een beetje gechargeerd misschien, maar niettemin.

Wat zou er gebeuren als we als kerkgemeente de deuren open zetten

en gaan waar de mensen zijn?

Te luisteren naar wat het leven betekent voor ons mensen

Wat we op onze levensweg tegenkomen

en waar we elkaar kunnen vinden.

Niet om hen mee te trekken de kerk in

niet omhoog te duwen de berg op,

Als we gaan luisteren naar wat mensen om ons heen

en ons zelf, als trouwe kerkgangers, werkelijk bezighoudt,

vinden we gedeeld verlangen, gedeelde vreugde en gedeeld verdriet.

Als we werkelijk naar elkaar kunnen en durven luisteren

vinden we ook een gedeelde taal.

De woorden van Jezus kunnen ons daarin verder helpen op onze levensweg

kunnen ons nieuwe vergezichten bieden en kunnen ons helen in een gebroken bestaan.

Die woorden zijn er voor iedereen

niet alleen voor het kringetje mensen dat op zondagmorgen in de kerken zit.

Niet als een waarheid, niet als een dogma, maar/eerder als een mogelijkheid

om het leven beter te begrijpen en als woorden waarin we troost kunnen vinden en hoop.

Die schat aan rijkdom die we in de kerken door al die eeuwen

hebben bewaard, gekoesterd en beschermd, mag niet verloren gaan

met het sluiten van zoveel kerken.

En dat zal ook niet gebeuren.

Immers waar mensen deuren dicht doen, zet God weer een raam open.

Het woord wordt wel verspreid van mens tot mens,

en daarom is het van belang om te gaan waar mensen zijn.

Amen.

Wellicht ook interessant

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

Ruimhartig delen

Onze relatie met God is een van de thema’s die de vier lezingen voor deze zondag gemeenschappelijk hebben. In de evangelielezing onderwijst Jezus zijn leerlingen over gebed als vriendschap. In de Genesislezing zien we hoe het gebed van een van Gods intiemste vrienden in de praktijk gestalte krijgt. In Kolossenzen roept Paulus de gemeente op tot wandelen met God in een relatie die gebouwd is op en geworteld is in Christus. De psalm bezingt biddend die hechte relatie en de verlossing die deze brengt.

God zelf ontmoeten
God zelf ontmoeten
None

Thema: God zelf ontmoeten

Hoe vind je stille tijd in een wereld die op hol is geslagen? Nikolaas Sintobin nodigt je in God zelf ontmoeten uit om op retraite te gaan. Zonder klooster, gewoon vanuit je eigen huiskamer. Want in de stilte en het gebed kan God opeens verschijnen. Hij laat zich daarbij inspireren door de geestelijke inzichten Ignatius van Loyola. Het leidt tot een herontdekking van de geestelijke begeleiding uit vroeger tijden. Geestelijke begeleiding die erop gericht is de ander te helpen bij het ontwikkelen en onderhouden van een relatie met God. Belangrijk daarin is het herkennen van Gods stem in je leven. Vanuit de overtuiging dat God spreekt via gevoelens, verlangens en dagelijkse ervaringen.

Nieuwe boeken