Menu

Premium

Mooi begin

Bij Johannes 2,1-11 / Johannes 2:1-11

Verhaal

De oude Johannes zit met zijn vrienden en vriendinnen om de tafel. Ze hebben net brood gegeten en ze hebben allemaal een glas wijn voor zich staan.

‘Vertel nog eens, Johannes, hoe het precies ging met Jezus, toen je zijn vriend was,’ moedigt Sara hem aan.

‘Dat wil ik wel,’ zegt Johannes, ‘maar ik weet nooit goed waar ik moet beginnen. Het is gewoon te veel. Jezus heeft zo veel gezegd, dat kan ik allemaal niet eens meer opschrijven, al zou ik nog jaren leven. En de dingen die Hij heeft gedaan om te laten zien dat Gods kracht ook op de aarde soms zomaar te zien is, daarvan zijn er al zo veel, dat ik moet kiezen. Zeven verhalen wil ik in elk geval vertellen. En jullie moeten me helpen kiezen. Waarmee zal ik beginnen? Met dat Jezus zijn dode vriend Lazarus levend maakte?’

‘Nee,’ zegt Lea, ‘dat vind ik veel te heftig aan het begin! Misschien iets luchtigs, dat Jezus ’s nachts in de storm over het water liep naar jullie toe om jullie gerust te stellen, toen jullie zo bang in het bootje zaten.’

‘Dat is pas eng!’ vindt Rebecca. ‘Begin liever met dat Jezus iemand beter maakte. Bijvoorbeeld die doodzieke jongen van de deftige man in Kafarnaüm. Of die lamme man in Jeruzalem. Of die blinde.’

‘Nee hoor,’ roept Rachel, ‘niet met zulke zielige verhalen beginnen. Vertel liever eerst van toen die duizenden mensen zomaar te eten kregen van Jezus. Of wacht’ – haar oog valt op de glazen die voor hen op tafel staan – ‘begin maar met de wijn, Johannes. Dat die op was. En het was nog wel op een bruiloftsfeest. En toen was er opeens een overvloed van de lekkerste wijn.’ Rachel neemt met een zalige blik een grote slok uit haar glas.

‘Goed plan,’ zegt Johannes. ‘Laat ik dat maar doen! Dat wordt een vrolijk begin.’

Liedsuggestie

Jan D. van Laar: Bijbelliederen voor jonge kinderen, deel 1, nr. 53: De bruiloft te Kana.

Wellicht ook interessant

None

En in één Heer, Jezus Christus

‘Jezus is Heer’ is de centrale belijdenis van het Nieuwe Testament. Het is een geweldige bemoediging in een context waarin we ons vaak klein en machteloos voelen tussen allerlei machten die ons leven bepalen. Politieke machthebbers die koste wat kost hun invloedssfeer willen vergroten; economische systemen die het moeilijk maken om voor de zwakken en de aarde op te komen; persoonlijke verslavingen die ons gevangenhouden. Veel mensen in de marge van de maatschappij weten dat natuurlijk allang. Voor mijzelf hebben acht jaar in de Centraal Afrikaanse Republiek, één van de armste en onrustigste landen in Afrika, bijgedragen aan dat bewustzijn. Het is de laatste jaren versterkt door politieke ontwikkelingen in de Noord-Atlantische wereld waar ik me toch lang veiliger heb gevoeld.

Bijbelwetenschappen
Bijbelwetenschappen
Premium

De zekerheid van het geloof

Hebreeën 11 begint en eindigt met de mededeling dat er van oudsher mensen zijn geweest die om hun geloof geprezen worden (11,2.39). Daartussen wordt eerst een reeks mensen genoemd met een voorbeeld van hun geloof: Abel, Henoch, Noach, Abraham en Sara, Isaak, Jakob en Esau, Mozes, Rachab, Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuel. Daarna volgt nog een aantal groepen: profeten die leeuwen de muil toeklemden of vijandelijke legers op de vlucht deden slaan, vrouwen die hun doden terugkregen, martelaren en andere rondzwervende, mishandelde en vernederde geloofsgetuigen.

Premium

Bestaanszekerheid

‘Niet voor schuren die niet duren gaaft Gij vruchtbaarheid, maar opdat op aarde, in uw goede gaarde, niemand honger lijdt’ (LB 718). We zongen het vrijwel ieder jaar in de oogstdienst. Hoewel enigszins stukgezongen is het nog steeds een adequate weergave van Lucas 12,13-21. Jezus waarschuwt voor hebzucht en het oppotten van bezit. Goederen verzamelen zal je niet helpen als je leven in het geding is. Maar erger nog: je ziel loopt gevaar als je alleen voor jezelf leeft en niet deelt met anderen.

Nieuwe boeken